Kom sikkert frem i vinterføret

Det er langt fra alle, som ved, hvordan bilens skal styres, hvis der opstår en kritisk situation på en sneglat vej. Men man er godt hjulpet på vej med et par simple forholdsregler.

Trafik i sne, frost og is, bil i sne, frost og is
Bilist

Sneen daler, og landskabet tager sig idyllisk ud. Men idyllen får for mange en brat afslutning, når de først begiver sig ud vejene. Her har vintervejret de sidste uger sat flere bilisters køreegenskaber på en prøve. Med få forholdsregler kan man dog minimere risikoen for en tur i grøften.

”Frem for alt bør man have vinterdæk på bilen, hvis man vil køre i vinterføre. Det handler ganske enkelt om sikkerhed og om overhovedet at kunne stå fast. Endvidere skal man sikre sig, at både bilens viskerblade og lys virker, og at lygterne er fri for sne,” siger køreteknisk chefinstruktør på FDM Sjællandsringen, Bent Grue og fortsætter:

”Derudover bør man køre i god tid og have tålmodighed, og når man først er ude i trafikken, skal man huske at holde afstand og tilpasse farten til forholdene.”

Kend din bil

Bilens egenskaber og udstyr bør man også have styr på. Sikkerhedsudstyret i biler i dag bliver stadig mere avanceret, og selvom det er til for at gøre det sikrere og nemmere at køre, er det vigtigt, at man er fortrolig med det. Der er nemlig stor forskel på at køre en bil med og uden eksempelvis ABS-bremser og ESC (elektronisk anti-udskridningssystem).

”Tidligere lærte mange, at det var forbudt at bremse og styre samtidig. Men i en bil med ABS-bremser betyder det, at man ikke får brugt den teknologi, som netop gør det muligt at bremse og styre samtidigt,” siger Bent Grue.

Han nævner desuden det ESC system, mange biler har i dag, og som hjælper med at rette bilen op. I kritiske situationer er det dog de færreste, som har øvelsen i det og ved, hvordan systemet fungerer. Samtidig skal man huske, at systemet stadig virker bedst, hvis dækkene er passer til årstiden. Dvs. i øjeblikket vinterdæk.

Fem gode råd til, hvordan man kører sikkert om vinteren

  • Kør i god tid

Et af de vigtigste råd til vinterkørsel er at sætte ekstra tid af og have tålmodighed på især længere ture. I hverdagen bør man holde øje med vejrudsigten og evt. køre tidligere hjem, hvis der er udsigt til dårligt vejr.

  • Pas på farten

Sænk farten, hvis du er i tvivl om underlagets beskaffenhed. Prøv at lave en bremseprøve på en strækning, hvor du er alene. Naturlovene har afgørende betydning for, om du kan nå at stoppe i en kritisk situation. Selv en sænkning af farten med 10 km/t kan forkorte bremselængden markant og være afgørende for, om en kritisk situation ender fatalt.

  • Hold afstand

Ikke mindst på dage med snedækkede veje er det en stor fordel at holde ekstra god afstand til forankørende. Man skal altid sørge for at have to-tre køresekunder mellem bilerne. Kommer biler bagved for tæt på, så lad dem overhale.

  • Pas på udskridning

Kommer du ud for en udskridning, og har din bil ESC (anti-udskridningssystem), skal du pege dækkene i den retning, du ønsker, bilen skal køre. Man skal ikke forsøge at styre kontra, som i biler uden ESC, da det blot vil forvirre systemet. Det kan være en god idé at tage et køreteknisk kursus for at lære teknikken, uanset om man har ESC eller ej.

  • Sort is og isslag

Den skjulte fare i vinterhalvåret er sort is, eller rettere et isslag på asfalten, der ikke umiddelbart er synlig. Det kan dreje sig om små felter eller hele vejbaner, hvor friktionen er stort set lig nul. Selv om temperaturen i luften er over nul grader, kan vejbanen sagtens være frossen, og både sort is og isslag kan forekomme.