Usikker kørsel og cykelstyrt er et kendt fænomen blandt de yngste på cykelstierne. Af samme grund er langt de fleste børn også udstyret med cykelhjelm, når de bevæger sig ud i trafikken. Men der er forskel på hjelmens synlighed og komfort, viser ny europæiske test af otte barnecykelhjelme.
Testen sammenligner fire klassiske og fire freestyle modeller i forhold til beskyttelse, synlighed, komfort og skadelige stoffer. Alle hjelme i testen får enten tre eller fire stjerner ud af seks mulige, når det gælder beskyttelse, og samtlige hjelme har kun lav koncentration af skadelige stoffer.
Til gengæld er det ikke alle hjelme, der klarer sig lige godt, når det gælder hjelmens synlighed. Fire af hjelmene er på grund af manglende lys eller reflekser ikke synlige nok i mørke, og det er medvirkende årsag til, at hjelme fra Casco, Giro, POC and Bell klarer sig dårligst i testen. Bedst klarer den klassiske cykelhjelm Limar 242 sig. Netop reflekser og lys samt god komfort er med til at kåre denne model til testvinder.
”Når det gælder cykelhjelme til børn, er det vigtigt, at de både har reflekser og lys, da det øger børnenes synlighed i trafikken. Lys i hjelmen er ekstra synlighed, men kan selvfølgelig ikke erstatte cyklens lovpligtige lygter. Samtidig er det også vigtigt, at hjelmen sidder godt og har god ventilation, så barnet gider have den på. Derfor er det ikke nok kun at se på hjelmens beskyttelse, når man vælger cykelhjelm”, siger Jacob Mortensen, teknisk konsulent i FDMs rådgivning.
Se også video: Derfor skal du bruge reflekser og lys
FDMs tyske søsterklub ADACs ulykkesanalyser viser, at netop brug af cykelhjelm kan have stor betydning, hvis man kommer ud for en ulykke på cyklen. Ifølge tidligere analyser af ulykker er hovedskader blandt de hyppigste forekommende livstruende skader ved cykeluheld. Også i Danmark har undersøgelser vist, at brug af hjelm reducerer risikoen for alvorlig hjerneskade og hjernerystelse.
”Selv om det ikke er lovpligtigt at køre med cykelhjelm i Danmark, anbefaler vi, at både børn og voksne bruger hjelm. Især de små cyklister er udsatte, da de ikke er så sikre på cyklen endnu, og derfor udsætter de sig selv for en unødig fare og risiko, hvis de ikke har hjelm på”, siger Jacob Mortensen.
Selv om sikkerhed burde vinde over udseende i trafikken, er et smart design ofte en vigtig faktor, når børnene skal overtales til at køre med cykelhjelm. Derfor er især freestyle-hjelme blevet populære hos de lidt større børn. Testen viser dog, at der fortsat er behov for at forbedre ventilationen i disse.
Det vigtigste er dog at cykelhjelmen bliver brugt, da risikoen for hovedskader er væsentlig højere, hvis der ikke bruges hjelm. Derfor anbefaler FDM også, at børnene inddrages i valget af cykelhjelm, da det øger chancen for, at barnet bruger hjelmen.
FDM har på baggrund af testen valgt at sælge testvinderen i FDMs netbutik. Hjelmen fås i drengeudgave med biler og pigeudgave med prisesser i str. s (46-51 cm) og m (51-56).