VW gør klar til elektrisk fremtid

Konceptbilen Budd-e ser mere sexet ud, end dens navn lyder, og den er en seriøs budbringer om fremtidens teknik.

Budd-e havde verdenspremiere på CES-messen i Las Vegas.
Nyt om biler

Elektrisk og chik af udseende er den konceptbil, som VW viser frem på elektronikmessen CES i Las Vegas under det kluntede navn Budd-e.

Designet på konceptbilen, der er en mini-MPV, kan minde lidt om det legendariske 'Rugbrød'. Men Budd-e har også ligheder med de mini-MPV-koncepter, som VW viste for nogle år siden på basis af VW Up.

Konceptbilen BUDD-e er til dels inspireret af "Rugbrødet", VWs minibus, nu kendt som Caravelle. Bilen er ganske stor: 4,59 m lang, 1,94 m bred og 1,84 m høj. Fotos: VW
Konceptbilen Budd-e er til dels inspireret af "Rugbrødet", VWs minibus, nu kendt som Caravelle. Bilen er ganske stor: 4,59 m lang, 1,94 m bred og 1,84 m høj. Fotos: VW

Denne gang er det en helt anden platform, der lægger bund til, og det er konceptbilens vigtigste mission. Budd-e er med en længde på 4,59 meter også markant større.

Goddag til MEB-platformen

Første kik på den kommende MEB-arkitektur. Batteriet fylder - som hos Tesla S - hele bunden. Konceptbilen har hækmotor/baghjulstræk.
Første kik på den kommende MEB-arkitektur. Batteriet fylder - som hos Tesla S - hele bunden. Konceptbilen har hækmotor/baghjulstræk.

Det er første gang, offentligheden hører om platformen eller arkitekturen Modular Electric Drive Kit, MEB, som er udviklet decideret til en ny generation af elbiler.

Anvendt i Budd-e kan den nyudviklede elektriske drivlinje give bilen en rækkevidde på op mod 533 km ifølge EU-normen. Den firehjulstrukne konceptbil er samtidig yderst viril med sine 317 hk og en 0-100-tid på 6,9 sekunder.

Batteriet er enormt. Det kan indeholde 101 kilowatttimer energi.

80 pct. ladning på en halv time

Milano Taxi var en eldreven konceptbil fra 2010 baseret på NSF-platformen fra Up. Minibussen/MPV'en blev aldrig til noget.
Milano Taxi var en eldreven konceptbil fra 2010 baseret på NSF-platformen fra Up. Minibussen/MPV'en blev aldrig til noget.

Batteriet kan oplades til 80 procent på 30 minutter, og denne lynladning kan angiveligt ske via induktion, det vil sige trådløst.

VWs tidligere koncepter, Space Up fra 2007 og Milano Taxi fra 2010, som havde en elektrisk rækkevidde på 300 km, blev aldrig til noget. Det gør Budd-e næppe heller, men den bagvedliggende teknologi gør.

Teknik til ny Phaeton?

Et kik ind i selve instrumenthuset.
Et kik ind i selve instrumenthuset.

VW siger ikke noget om, hvor bred anvendelse den nye MEB-platform får. Indtil videre har Volkswagen-gruppen kun annonceret meget store elbiler som den næste VW Phaeton, en Audi SUV og en Porsche sportsvogn.

Fælles for disse – og MEB-platformen – er meget stor rækkevidde (i kraft af stort batteri) og meget hurtig hurtigladning.

Digitale instrumenter

Instrumentbrættet er utraditionelt med sin svævende konstruktion.
Instrumentbrættet er utraditionelt med sin svævende konstruktion.

Budd-e demonstrerer også nye tendenser i digitalt kabinedesign, bl.a. med en tynd plade som basis for alle instrumenterne, men VW fortæller indtil videre ikke yderligere om dette.

VW gør sig heller ikke ulejlighed med at fortælle, hvordan man er nået frem til Budd-e-navnet - som nok skal udtales 'buddy'. Det lille e henviser dog givetvis til den elektriske drivline.