Trafikken kræver flere dødsofre

Det gik den forkerte vej med trafiksikkerheden i 2016. Antallet af omkomne tog et hop opad med 20 procent. Derimod er tallet for tilskadekomne uændret, og der sker heller ikke flere ulykker.

20 procent er den voldsomme stigning i trafikdræbte fra 2015 til 2016.
Bilist

2016 blev ikke noget godt år for sikkerheden på de danske veje. Ganske vist blev antallet af trafikdræbte det femte laveste i historien, men der døde markant flere end i de foregående fire år.

215 mistede livet i trafikken sidste år, viser de foreløbige tal fra Vejdirektoratet. Det tal kan ende med at blive justeret med fem-ti både op og ned, viser erfaringen.

20 procent flere omkomne

Det er en stigning på 20 procent i forhold til 2015, hvor 178 omkom.

- Vi ser ofte, at ulykkestallene svinger fra år til år, men det er naturligvis en trist udvikling, at vi igen er over de 200 dræbte på ét år, siger lederen af trafiksikkerhedsafdelingen i Vejdirektoratet, Marianne Foldberg Steffensen. 

Ikke flere trafikulykker

Men selv om antallet af omkomne er gået markant op, er der ikke sket flere trafikulykker med personskade, som politiet har fået kendskab til. Det tal er uforandret med 2.860 i 2016 (foreløbigt tal) – blot syv flere end året før.

Når det gælder ulykker med kun buler i bilerne, er der sket en svag stigning på fire procent til 8.600.

Trafikken er steget solidt gennem 2016 - med mellem 2,1 og 4,0 procent. Samtidig ser det ud til, at vi kører markant langsommere på alle vejtyper på nær på motorveje, hvor gennemsnitshastigheden især er steget i Storkøbenhavn og på 130-strækninger.

Blodig sommer

2016 begyndte ellers fint med usædvanligt få trafikdræbte i februar, og de foreløbige tal viser, at året også sluttede med et lavt antal. Men hen over sommeren var der mange dødsulykker, og det toppede i september, hvor 29 personer mistede livet.

I november steg tallet fra 16 til 21, mens det faldt fra 19 til 14 i december.

Både for fodgængere, cyklister, motorcyklister og bilister er dødstallet steget. Der er en særlig stor stigning blandt motorcyklisterm fra 19 til 26. Omkomne cyklister er på niveau med tidligere år, men der skete flere højresvingsulykker med lastbiler. Syv cyklister døde på denne måde i 2016 mod kun én i både 2014 og 2015. Til gengæld faldt antallet af dræbte på lille knallert fra 14 i 2015 til seks i 2016.

'Ny indsats'

- Generelt har udviklingen frem til 2016 været positiv, og antallet af dræbte og tilskadekomne er reduceret markant. Men tallene for 2016 viser, at det er nødvendigt, at vi sætter ind på flere og måske nye områder, siger direktør i Færdselsstyrelsen, Stefan Søsted.

Han annoncerer, at Færdselsstyrelsen i løbet af foråret ser på, hvordan man på tværs af myndighederne kan gøre yderligere for at dæmme op for udviklingen.

Færdselssikkerhedskommissionens målsætning er, at antallet af dræbte i trafikken skal ned på 120 i 2020.