Antallet af batteriskiftestationer vokser støt frem mod de 18, som elbiloperatøren Better Place har planlagt i Danmark.
Med transportministeren som topfigur har Better Place og Vejdirektoratet indviet de to første – og eneste – skiftestationer direkte på motorvejsnettet.
En station i hver retning
Skiftestationerne ligger på Kildebjerg Syd og Kildebjerg Nord på E20 ved Odense. Stationerne er kun beregnet til motorvejstrafikken: Renault Fluence Z.E.-ejere i Odense-området kan ikke benytte dem, da der kun er adgang fra motorvejen.”Ministerens indvielse af de to batteriskiftestationer udgør dermed en markant styrkelse af infrastrukturen for elbiler herhjemme,” skriver Vejdirektoratet og glemmer at oplyse, at stationen kun kan benyttes af én eneste elbil, nemlig Renault Fluence Z.E.
Statslig indsasts for én bilmodel
Det er i det hele taget udsædvanligt, at en statslig myndighed gør noget for kun ét bilmærke. Der findes indtil videre færre end 200 Fluence Z.E. i Danmark.
Skiftestationen skiltes tydeligt ude på selve motorvejen, selv om de meget få og eneste kunder - Fluence-ejere - udmærket ved, at stationen ligger dér, da bilens indbyggede computer- og navigationssystem fortæller det.
Aftale for 20 år
Øvrige eksisterende og planlagte elbiler bruger ikke batteriskifte.
Aftalen mellem Vejdirektoratet, som ejer de to motorvejsrastepladser, og Better Place løber helt frem til 2032.