Smugkig på ny Mazda 6

Konceptbilen Takeri er en virkelighedsnær forløber for den næste Mazda 6, som kommer næste efterår. Mazda slår virkelig til designet denne gang.

Mazda Takeri viser, hvordan den næste Mazda 6 kommer til at se ud.
Nyt om biler

Takeri viser, at den næste Mazda 6 får en meget lang, nærmest Jaguar-agtig motorhjelm.
Takeri viser, at den næste Mazda 6 får en meget lang, nærmest Jaguar-agtig motorhjelm.
Præcis ti år efter at Mazda vågende af sin mangeårige design-døs og viste forløberen for den første Mazda 6, viser den japanske producent optakten til tredje generation 6.

Det sker samme sted som sidst, nemlig på Tokyo Motor Show, der åbner i slutningen af november.

Takeri-koncept

Bilen på Tokyo-udstillingen hedder Takeri, og selv om der er tale om et spændstigt og vovet koncept, så kan man godt regne med, at selve karroseriet i et og alt svarer til den rigtige bils.

Konceptbilen er en meget coupé-agtig sedan. En stationcar kommer også.
Konceptbilen er en meget coupé-agtig sedan. En stationcar kommer også.
Teknisk er Mazda 6-konceptet bygget omkring de nye Skyactiv-teknologier, der først lanceres med Mazda CX-5. Det indebærer letvægtsbyggeri og helt nye motorer og gearkasser.

Opsamling af bremseenergi

I Takeri er der tilføjet Mazdas første eksempel "regenerativt" bremsesystem, der omdanner kinetisk energi til elektricitet, når man bremser – altså opsamling af bremseenergien.

Ellers får vi ingen tekniske oplysninger. De kommer tidligst ved visningen af den færdige bil, som kunne blive på

Grunddesignet af kabinen er realistisk nok, men detaljerne skal man se bort fra. Takeri er højrestyret; billedet er spejlvendt for at give et realistisk indtryk af en venstrestyret.
Grunddesignet af kabinen er realistisk nok, men detaljerne skal man se bort fra. Takeri er højrestyret; billedet er spejlvendt for at give et realistisk indtryk af en venstrestyret.
Genéve-udstillingen til marts.

Motor har prøvet nyheden

Motor har dog tidligere prøvet en prototype af den nye Mazda 6, som var forklædt i et modificeret karrosseri fra den nuværende model.

Oplevelsen var, at den kontante, MX-5-agtige gearkasse, vægtreduktionen og de nye hjulophæng løfter den i forvejen fine Mazda-6-køredynamik til et endnu højere niveau.

Også en ny automatgearkasse med en sportslig optræden og brændstofbesparende lock-up-funktion er et fremskridt.

Helt nye motorer
Motor har prøvet den nye Mazda 6 i form af denne prototype, der har et modificeret karrosseri fra den nuværende model.
Motor har prøvet den nye Mazda 6 i form af denne prototype, der har et modificeret karrosseri fra den nuværende model.

Køreglæden forhøjes af de fine nye motorer, hvor benzinmotoren (2,0 liter) har moment som en dieselmotor, og dieselmotoren (2,2 liter) er omdrejningsvillig og støjsvag som en benzinmotor.

Den nye Mazda 6 kommer formentlig til salg i Europa til næste efterår.


Den nye Mazda 6 får brændstof-dækset anbragt noget højere end på den nuværende model (afblændet).
Den nye Mazda 6 får brændstof-dækset anbragt noget højere end på den nuværende model (afblændet).

 

 

 

 

 

Her er undervognen på den næset Mazda 6. Mazda har anvendt flere nye teknikker for at gøre bilen så let som muligt. Den nye 6 skal veje den samme som den nuværedne Mazda 3.
Her er undervognen på den næset Mazda 6. Mazda har anvendt flere nye teknikker for at gøre bilen så let som muligt. Den nye 6 skal veje den samme som den nuværedne Mazda 3.