Volvo står over for et markant generationsskifte for sin store stationcar. Efter ni år – lige lovlig meget i bilbranchen – går V70 på pension og erstattes af V90.
Nyheden vises 18. februar i Stockholm ved et lukket arrangement, som Motor dækker. Publikumspremieren finder sted på Geneve-udstillingen 1. marts, hvor også S90 har europæisk debut.
Smugkik på ny V90
Indtil videre har ”spionfotos” af en modelbil-version givet en vis indikation af V90’s design, men Motor kan nu bringe et virkelighedsnært computerbillede af den nye stationcar. Det sker i form af en fremtidig R- eller Polestar-version.
V90 vokser en del i totallængde og akselafstand i forhold til V70 og får adgang til helt samme motor- og sikkerhedsteknologi som S90.
Generationsskiftet er anledning til at se tilbage på nogle af højdepunkterne blandt Volvos Herregårdsvogne – et udtryk Volvo ikke selv har brugt længe, men som hænger ved alligevel.
"Vi føler ejerskab til stationcars"
Herregårdsvogne er nemlig en solid del af Volvos historie. Mærket har over 60 års erfaringer med at designe og bygge biltypen, og det er blevet til flere end seks mio.
- Vi føler ejerskab til det segment, siger Håkan Samuelsson, koncernchef for Volvo Cars.
- Mange mennesker ser os som det definitive mærke, når det gælder stationcars, og selv om Volvo står for meget mere, er det et fundament, vi er stolte af at kunne bygge på, når vi nu præsenterer den nye Volvo V90.
Stationcarsalget udgør omkring en tredjedel af Volvos samlede salg, og det har det gjort, siden virksomheden blev grundlagt i 1927.
Fra stationcar til SUV
Volvo måtte dog genopfinde sig selv, da SUV-bølgen så småt rullede for 15 år siden. Skridtet fra stationcar til SUV blev særdeles succesfuldt.
Først XC90 fra 2002 og siden XC60 har i længere perioder været Volvos mest solgte model.
Stationcar-æraen begyndte med 544 Duett. Modellen blev introduceret i 1953 og var den første bil, der gav bilkøberne mulighed for både at udleve et aktivt fritidsliv og et praktisk, professionelt liv.