Klar til ny æra for Herregårdsvognen

Volvo lancerer nu næste generation stationcar. V90 vises 18. februar forud for den danske salgsstart til september. Se de klassiske Herregårdsvogne der er gået forud.

Sådan ventes Volvo V90 at se ud. Her i en kommende R/Polestar-version. Computerillustration: Lehmann
Nyt om biler
544 Duett  som efterfulgte 444 - blev introduceret i 1953 og var den første Volvo, der blev eksporteret til USA. Den blev udødeliggjort i 1997, da den fik sit eget frimærke i Sverige. Fotos: Volvo
544 Duett som efterfulgte 444 - blev introduceret i 1953 og var den første Volvo, der blev eksporteret til USA. Den blev udødeliggjort i 1997, da den fik sit eget frimærke i Sverige. Fotos: Volvo

Volvo står over for et markant generationsskifte for sin store stationcar. Efter ni år – lige lovlig meget i bilbranchen – går V70 på pension og erstattes af V90.

Nyheden vises 18. februar i Stockholm ved et lukket arrangement, som Motor dækker. Publikumspremieren finder sted på Geneve-udstillingen 1. marts, hvor også S90 har europæisk debut.

Smugkik på ny V90

Indtil videre har ”spionfotos” af en modelbil-version givet en vis indikation af V90’s design, men Motor kan nu bringe et virkelighedsnært computerbillede af den nye stationcar. Det sker i form af en fremtidig R- eller Polestar-version.

211 Amazon var en mere elegant stationcar end Duet, og i Amazon var der bedre plads i bagagerummet. S-modellen med 115 hk var en meget sportslig bil for tiden. Adgang til bagagerummet skete via todelt bagklap. Amazon er fra dengang, hvor Volvo var et af Danmarks største bilmærker.
211 Amazon var en mere elegant stationcar end Duet, og i Amazon var der bedre plads i bagagerummet. S-modellen med 115 hk var en meget sportslig bil for tiden. Adgang til bagagerummet skete via todelt bagklap. Amazon er fra dengang, hvor Volvo var et af Danmarks største bilmærker.

V90 vokser en del i totallængde og akselafstand i forhold til V70 og får adgang til helt samme motor- og sikkerhedsteknologi som S90.

Generationsskiftet er anledning til at se tilbage på nogle af højdepunkterne blandt Volvos Herregårdsvogne – et udtryk Volvo ikke selv har brugt længe, men som hænger ved alligevel.

"Vi føler ejerskab til stationcars"

1800 ES fra 1971 var en opfriskning af 1800 sportscoupeen og blev kendt i Storbritannien som en shooting brake: en sportslig stationcar med plads til jagt- eller golfudstyr bagi. Den store bagrude havde beslag og greb sad direkte på glasset.
1800 ES fra 1971 var en opfriskning af 1800 sportscoupeen og blev kendt i Storbritannien som en shooting brake: en sportslig stationcar med plads til jagt- eller golfudstyr bagi. Den store bagrude havde beslag og greb sad direkte på glasset.

Herregårdsvogne er nemlig en solid del af Volvos historie. Mærket har over 60 års erfaringer med at designe og bygge biltypen, og det er blevet til flere end seks mio.

- Vi føler ejerskab til det segment, siger Håkan Samuelsson, koncernchef for Volvo Cars.

- Mange mennesker ser os som det definitive mærke, når det gælder stationcars, og selv om Volvo står for meget mere, er det et fundament, vi er stolte af at kunne bygge på, når vi nu præsenterer den nye Volvo V90.

245  som i 1974 efterfulgte 145 - blev den arketypiske Volvo stationcar. Den forblev i produktion i næsten 20 år indtil 1993, og den kunne også fås i en eksklusiv udgave  265 med V6-motor. I 1980erne blev 245 Turbo introduceret - verdens første herregårdsvogn med turbomotor.
245 som i 1974 efterfulgte 145 - blev den arketypiske Volvo stationcar. Den forblev i produktion i næsten 20 år indtil 1993, og den kunne også fås i en eksklusiv udgave 265 med V6-motor. I 1980erne blev 245 Turbo introduceret - verdens første herregårdsvogn med turbomotor.

Stationcarsalget udgør omkring en tredjedel af Volvos samlede salg, og det har det gjort, siden virksomheden blev grundlagt i 1927.

Fra stationcar til SUV

Volvo måtte dog genopfinde sig selv, da SUV-bølgen så småt rullede for 15 år siden. Skridtet fra stationcar til SUV blev særdeles succesfuldt.

Først XC90 fra 2002 og siden XC60 har i længere perioder været Volvos mest solgte model.

960 blev den sidste baghjulstrukne Volvo stationcar. Den var en videreudvikling af 1980ernes 700-serie og blev introduceret i 1990, bl.a. med ny, sekscylindret motor. I 1996 skiftede den navn til V90.
960 blev den sidste baghjulstrukne Volvo stationcar. Den var en videreudvikling af 1980ernes 700-serie og blev introduceret i 1990, bl.a. med ny, sekscylindret motor. I 1996 skiftede den navn til V90.

Stationcar-æraen begyndte med 544 Duett. Modellen blev introduceret i 1953 og var den første bil, der gav bilkøberne mulighed for både at udleve et aktivt fritidsliv og et praktisk, professionelt liv.

 

 

 

850 blev en Volvo-revolution, da den kom i 1991. Nu med forhjulstræk, tværstillet motor og fem cylindre. Og så blev den senere verdens første med sideairbags. Som modelår 1994 kom denne T5-R med en markant gul farve, 240 hk og en accelerationstid fra 0-100 på 6,9 sekunder.
850 blev en Volvo-revolution, da den kom i 1991. Nu med forhjulstræk, tværstillet motor og fem cylindre. Og så blev den senere verdens første med sideairbags. Som modelår 1994 kom denne T5-R med en markant gul farve, 240 hk og en accelerationstid fra 0-100 på 6,9 sekunder.