I al stilhed er reglerne for lastbilers hastighed blevet lempet. Fra 1. juli 2016 må lastbiler følge den skiltede hastighed i byzone, og det kan betyde 10-20 km/t. højere fart nogen steder, typisk på de store byveje.
I dag er reglerne sådan, at i byzone må lastbiler over 3,5 ton maks. køre 50 km/t., uanset om der er skiltet en højere fartgrænse, f.eks. 60 eller 70 km/t.
Brancheforeningen DTL Danske Vognmænd har i mange år haft denne ændring af færdselsloven som mærkesag og henviser til, at ”den tekniske udvikling og ulykkesstatistikkerne har kunnet godtgøre, at der ikke er noget sikkerhedsmæssigt problem ved det.”
Beskeden praktisk betydning
FDM ser både fordele og ulemper ved den højere fartgrænse. Potentielt kan der være en lidt højere ulykkesrisiko, men trafikken kan komme til at flyde bedre.
Først og fremmest vurderer FDM dog, at den praktiske konsekvens er særdeles lille, da mange lastbiler i forvejen har fuldt den skiltede fartgrænse.
Vognmandsbranchen øjner nu, at der til efteråret kan skabes politisk flertal for, at lastbiler må køre 80 km/t. på landeveje og ikke kun 70 som i dag.