Nærstudie af Opel Zafira

En virkelighedstro konceptudgave af den næste Opel Zafira er klar på Genève-udstillingen. Nu får vi lov også at se kabinen og andre detaljer.

Nyt om biler

Første visning af Opel Zafira i tredje generation var lidt mystisk: Man så den som et luftigt computerbilleder, der strålede ud af chefdesigner Mark Adams tablet-pc.

Den næste Opel Zafira bliver enkel i linjerne og prøver ikke at skjule, at den er en MPV. Men på fronten tillades ornamentik, som chefdesiger Mark Adams udtrykker det.
Den næste Opel Zafira bliver enkel i linjerne og prøver ikke at skjule, at den er en MPV. Men på fronten tillades ornamentik, som chefdesiger Mark Adams udtrykker det.
Men nu – få dage før udstillingen åbner for publikum 3. marts, får vi lov at se rigtige fotos af den rigtige konceptbil.

Inspiration: højhastighedstog

Udvendig skal man bemærke, at der ikke er meget koncept over bilen. Det er 98 procent den færdige bil – også de boomerang-formede forlygter i stil med Opel Amperas. Hele snuden siges at være inspireret af højhastighedstog.

I kabinen er der lidt mere koncept over det tykke, brune læderindtræk, men selve sædeindretningen er reel nok. Glastaget er nok også – omend det bliver ekstraudstyr. Kompositmaterialer i taget er oplyste i kanten med hjælp af LED-lys, og små metalpartikler i overfladen af panelerne sørger for lysreflekser i varme nuancer. Her er vi måske over i noget, der ikke bliver til virkelighed.

Her er anden række i komfortopstilling. Som i Meriva er midtersædet forvandet til et stort armlæn, og de to resterende stole er rykket lidt ind mod midten og bagud.
Her er anden række i komfortopstilling. Som i Meriva er midtersædet forvandet til et stort armlæn, og de to resterende stole er rykket lidt ind mod midten og bagud.

Fleksibel som i Meriva

Sædeindretningen bliver meget bedre og mere fleksibel end i den nuværende Zafira, der har en bænk i anden række.

Den tredje række kan foldes helt ned i niveau med gulvet, og ved hjælp af en trykknap kan den femsæders passagerkabine laves om til en rummelig og komfortabel firesæders kabine.

Her er der direkte inspiration og teknikdeling fra Meriva. En foldemekanisme omdanner midtersædet i anden række til et armlæn for passagerer ved de to ydersæder. Samtidig glider sæderne lidt tilbage og ind mod hinanden, så der bliver bedre plads til arme og ben.

Tredelte hovedstøtter

Her er den tresæders standardopstilling. Midterpladsen virker reel.
Her er den tresæders standardopstilling. Midterpladsen virker reel.
Hovedstøtterne er tredelte og kan indstilles elektronisk af hensyn til komfort og sikkerhed. En ren koncept-detalje?

Motoren i konceptbilen er en 1.4 Turbo med stop-start-teknik. Bilen er desuden udstyret med adaptiv Flexride-undervogn, som kendes fra Astra og Insignia.

Zafira lanceres til efteråret.