Bilkøberne dropper japanske mærker

Japanske mærker er gået voldsomt tilbage i Danmark i 2010. Koreanerne og tyskerne vinder.

Koreanerne og tyskerne er gået frem, japanerne meget tilbage.
Nyt om biler

Bilkøbernes smag ændrede sig markant i 2010, når det gælder bilmærkernes nationalitet.

Iøjnefaldende er, at bilmærker med japanske navne er gået voldsomt tilbage. De syv store japanske mærker er samlet set gået fra en markedsandel på 27,1 procent i 2009 til 20,0 procent i 2010.

26 procent tilbagegang

Det er et fald på syv procentpoint eller en relativ tilbagegang på 26 procent i markedsandel.

Der er ikke nogen entydig forklaring, men selv om mange af de japanske producenter har et solidt fodfæste i Europa med fabrikker, så spiller den høje yen-kurs givetvis ind.

Salget af personbiler steg med 37 procent fra 2009 til 2010, men den stigning fik japanerne slet ikke del i. Toyota gik lidt frem i absolutte salgstal, men kun Nissan med en bemærkelsesværdig øgning på 66 procent formåede at vokse mere end det samlede bilsalg.

Koreanerne stormer frem

Det er især koreanerne, som snupper japanerens kunder. Efter flere års tilbagegang har koreanerne - især drevet af Chevrolets voldsomme vækst - vendt udviklingen i markant grad.

Hyundais, Kias og Chevrolets samlede andel er øget fra 10,0 til 13,6 procent.

De franske mærker går samlet en anelse frem, mens de tyske biler (Opel og Ford medregent) øger andelen fra 29,5 til godt 32 procent.