Det kommer næppe bag på de fleste, at der er trængsel i Købenavn, men indenfor det seneste år er det blevet værre. Fra 2012 til 2013 er trængslen i den danske hovedstad vokset med fire procentpoint, så rejsetiderne er i gennemsnit 21 procent længere i myldretiden sammenlignet med rejsetiderne, når trafikken flyder frit.
Det viser målinger fra GPS-firmaet TomTom, der årligt udgiver en rapport om rejsetider i europæiske byer.
Næststørste stigning
Sidste år var København placeret som nr. 45 over byer i Europa med mest trafiktæthed. I år er hovedstaden klatret op til nummer 34. Stigningen er den næststørste blandt rapportens 59 europæiske hovedstæder og storbyer. Det betyder, at en typisk pendler i bil spilder 71 timer om året i København.
Stockholm er dog stadig nordisk mester i trafikpropper, Oslo er på andenpladsen, og Aarhus kommer ind på en tredjeplads med rejsetider, der i gennemsnit er 22 procent længere i myldretiden. Stavanger og København er på de næste pladser.
LÆS MERE: Skal bilerne bagerst i København?
Unødvendige forhindringer
Hos FDM kommer tallene ikke som den store overraskelse, selv om det kan virke paradoksalt, at trængslen stiger, når antallet af biler i centrum af København falder.
– Lokalpolitikernes prioriteringer er med til at øge trængslen, når de trafiksanerer gaderne og inddrager vejbaner, så der kun er ét spor i hver retning. Desuden er det et stort problem, at op mod 10.000 ukoordinerede vejarbejder hvert år skaber forhindringer for trafikken, siger afdelingschef i FDMs økonomisk-politisk sekretariat, Torben Lund Kudsk.
FDM opfordrer politikerne i København til at reducere de mange selvskabte plager og sikre, at alle trafikanter kan komme rundt i byen uden unødige forhindringer.