Trafikpolitik i København

Nedenfor kan du se partiernes trafikpolitiske budskaber i valgkampen i Københavns Kommune.

Bilist

Partierne er sorteret efter antal medlemmer i borgerrepræsentationen.

Socialdemokratiet

København har vedtaget, at den skal være CO2-neutral i 2025. S har fokus på at udvikle gode forhold for cyklerne. Skrappe miljøzoner også for privatbiler. BRT-busbaner og dermed indsnævring af vejkapaciteten. Partiet er tilhænger af en havnetunnel samt af at flytte trafikken under jorden. F.eks. langs Åboulevarden.
Læs partiets politik (eksternt link)

Socialistisk Folkeparti

Partiet arbejder for grønne gader, cykelstier og strøggader. Bredere cykelstier, indførsel af kørselsafgifter og højere parkeringsafgifter. Er imod en havnetunnel og vil arbejde for billigere og bedre kollektiv trafik.
Læs partiets politik (eksternt link)

Det Radikale Venstre

Går ind for en kort havnetunnel fra Nordhavnsvej til Nordhavnen. Letbaner til udsatte bydele. Grønne cykelruter til Indre By. Bedre asfalt - støjsvag på trafikveje. Grønne bølger i samarbejde med nabokommuner. Smartere parkering og smartere prissætning. Kun undtagelsesvis skal der investeres i vejinfrastruktur. Trafikreduktion er ikke et mål i sig selv, men væksten skal gerne ske i det kollektive og på cykler.
Læs partiets politik (eksternt link)

Enhedslisten

Partiet har udarbejdet et trafikudspil i 2013, der hedder ”bilerne bagerst”. Der er ikke plads til bilerne, og de er ifølge Enhedslisten den største kilde til forurening. Partiet vil bruge 27 mia. kr. (det beløb, som en havnetunnel vil koste) til letbaner, tunnel under Åboulevarden, S-tog, Metro, letbaner, cykelstier mv.
Læs partiets politik (eksternt link)

Venstre

Vil øge mobiliteten i byen og stoppe lukning af veje. Sikre flere parkeringspladser til biler og handlende samt arbejde for en havnetunnel. Venstres spidskandidat ønsker desuden skærpede krav til partikelfiltre på biler og renere luft i København.
Læs partiets politik (eksternt link)

Det Konservative Folkeparti

Partiet er imod restriktioner for bilerne, nedlæggelse af parkeringspladser og hævede takster. En havnetunnel skal lede trafik væk fra byen. Der skal være bedre kobling mellem transporttyper og park and ride ved stationer. Flere parkeringspladser og nej til vejlukninger. Metro frem for letbaner.
Læs partiets politik (eksternt link)

Dansk Folkeparti

Intet tilgængeligt valgoplæg.

Liberal Alliance

Byen er for alle, også for biler. Penge til infrastruktur skal bruges, hvor københavnerne rent faktisk får værdi. Ikke flere fodskamler og gaver for at cykle eller el-bil parkeringspladser, der altid står tomme.
Læs partiets politik (eksternt link)