Den dygtige kineser satser på SUV

Det nye bilmærke Qoros vil lancere endnu en SUV og bløder tilsyneladende sit ret konservative design op. Europæisk lancering er atter en gang udskudt.

Designchef Gert Hildebrand præsenterer mærkets nye, kompakte SUV i Shanghai.
Nyt om biler

Qoros 2 SUV er indtil videre et koncept. Hvis bilen bliver til noget, vil den blive et nummer mindre end mærkets nuværende crossover, 3 SUV. Fotos: Torben Arent
Qoros 2 SUV er indtil videre et koncept. Hvis bilen bliver til noget, vil den blive et nummer mindre end mærkets nuværende crossover, 3 SUV. Fotos: Torben Arent
Uden én eller helst en hel stribe SUV-modeller har man ikke en kinamands chance for at klare sig godt på verdens største bilmarked, hvor salget af denne biltype stormer frem. For fem år siden købte kinesere stort set kun sedan’er.

Derfor lancerer det unge bilmærke Qoros, der betegner sig som et globalt bilmærke med hjemsted i Kina, på årets Shanghai-udstillingen en ny, lille SUV.

Hidtil har alle mærkets nuværende (to) og planlagte modeller været i mellemklassen og baseret på samme platform – med mulighed for at strække platformen og bygge større modeller.

SE OGSÅ: Kinesere klar med SUV

Ny platform

Qoros kalder bilens design tyskinspireret.Der er skruet op for effekterne i forhold til mærkets nuværende, større modeller.
Qoros kalder bilens design tyskinspireret.Der er skruet op for effekterne i forhold til mærkets nuværende, større modeller.
Så nu sadler Qoros om og viser en SUV, der er mindre og angiveligt baseret på en ny, mindre platform. 2 SUV, som bilen kaldes, er stadig et koncept, og en eventuel produktionsmodel ligger et stykke ude i fremtiden.

2 SUV kunne blive en konkurrent til Opel Mokka, Renault Captur, Suzuki Vitara m.fl. Denne type kompakte SUV-modeller er det helt store hit på Shanghai-udstillingen. Stort set alle hjemlige mærker viser en sådan, og de ligner hinanden forbløffende. Mange er i tofarvet lakering.

Opladningshybrid

Qoros indikerer samtidig, at den lille SUV kunne komme som opladningshybrid. Det er i hvert fald en sådan teknik – inklusive elektrisk firehjulstræk og induktionsladning - der siges at ligge i konceptbilen.

Qoros 2 SUV er et koncept, så det er nemt for mærket at sige, at bilen er en opladningshybrid. Mærkets er dog langt fremme med almindelig hybridteknik og eldrift af bagakslen.
Qoros 2 SUV er et koncept, så det er nemt for mærket at sige, at bilen er en opladningshybrid. Mærkets er dog langt fremme med almindelig hybridteknik og eldrift af bagakslen.
Bilens design, der er skabt i München og Shanghai under ledelse af mærkets tyske designchef Gert Hildebrand, er et markant skifte væk fra den nuværende, ret konservative stil. Godt nok er det en konceptbil, men formgivningen er væsentlig mere emotionel og muskuløs end hidtil.

Den skal – hvis og når den bliver til noget – ”appellere til unge miljøbevidste storby-kunder.”

Atter udskudt i Europa

Det bliver ikke lige med det samme, at danskere og andre europæere kan købe den europæisk udviklede kineserbil. Eric Geers erkender, at den planlagte introduktion i nogle europæiske lande sidst i 2015 ikke bliver til noget. Skandinavien var planlagt til 2016.

Bliver det så tidligst 2017?

Qoros' første modelserie er overvejende udviklet i Europa, men Qoros skammer sig ikke over sit kinesiske ophav. Konceptbilen har et stort kinesisk emblem i grill'en.
Qoros' første modelserie er overvejende udviklet i Europa, men Qoros skammer sig ikke over sit kinesiske ophav. Konceptbilen har et stort kinesisk emblem i grill'en.

- Ja, det er et meget godt bud. Det nytter ikke, at vore forhandlere i Europa kun har to modeller, siger mærkets europæiske informationschef, Eric Geers, til Motor.

- Vi skal have fikset Kina først, tilføjer informationschefen.

Solgte 7.000 biler det første år

Med det henviser han til, at salget på hjemmemarkedet sidste år kun blev på 7.000 styks. Qoros skal bl.a. have fordoblet sit kinesiske forhandlernet til 150, og andre kilder siger til Motor, at mærket skal have styr på sin salgs- og marketingorganisation, der har svigtet. Fokus har været på den tekniske udvikling.