Peugeots skarpe instinkt for selvkørende biler

Den dramatiske konceptbil Instinct er Peugeots vision for, hvordan en selvkørende bil kan indrettes. Og hvordan bilen bliver en del af internettet.

Peugeot Instinct er en budbringer om den selvkørende fremtid.
Nyt om biler

Peugeot Instinct er en flot og dramatisk konceptbil med et interessant budskab. Fotos: Torben Arent
Peugeot Instinct er en flot og dramatisk konceptbil med et interessant budskab. Fotos: Torben Arent
Køreglæde kan antage forskellige former i fremtiden. Det skal Peugeots konceptbil Instinct illustrere – pænt pakket ind i bilens stærkt emotionelle design.

Det er nemlig ikke i speciel grad et spørgsmål om, hvorvidt bilerne en gang bliver selvkørende – men hvordan denne nye mulighed kommer til at tage sig ud for bilisterne. Og det går ikke ud over friheden eller køreglæden, er budskabet med Instinct.

To slags manuel og to slags automatisk

Instinct har såkaldt fastback-karrosseri - en slags stationcar med elementer af coupé.
Instinct har såkaldt fastback-karrosseri - en slags stationcar med elementer af coupé.
Konceptbilen har fire køreindstillinger. Drive Boost er designet til dynamisk køreoplevelse, Drive Relax bruger avancerede førerstøttesystemer (ADAS) til at hjælpe føreren, Autonomous Soft er til komfort og giver mulighed for eksempelvis at se film, mens Autonomous Sharp helt overtager kørslen og optimerer rejsetiden med præcis og effektiv kørsel.

Der er en markant forskel på ’Drive’ og ’Autonomous’. I sidstnævnte indstilling foldes rat og panelet med betjeningsknapper ind i instrumentpanelet, og speederen forsvinder ind i pedalenheden.

Hurtig skift til fuld kontrol

Lygterne fortæller omgivelserne, om bilen køres manuelt (rød) eller automatisk (blå).
Lygterne fortæller omgivelserne, om bilen køres manuelt (rød) eller automatisk (blå).
Men uanset køreindstilling har føreren fuld kontrol over bilen, påpeger Peugeot. Et enkelt tryk på dem særlige i-Device-knap kan til enhver tid give kontrollen tilbage til føreren ved at skifte fra Soft til Sharp.

I Drive-mode viser displayet alle nødvendige køreinformationer: hastighed, splittet mellem forbruget af el og benzin, batteriniveau mm. I Autonomous-mode vises informationer som tilbagelagte kilometre og resterende køretid.

Også atmosfæren i bilen ændres afhængig af køreindstilling. Bl.a. ændres lys, lyd og sædeindstilling.

Internet of Things

Den nye udgave af i-cockpit der er tilpasset selvkørende teknik. Her er det almindelig, manuel tilstand.
Den nye udgave af i-cockpit der er tilpasset selvkørende teknik. Her er det almindelig, manuel tilstand.
Konceptbilen er også Peugeots første bud på en bil, der ikke bare er koblet til internettet, men er en del af det. Indbygget er ARTIK Cloud fra Samsung, som forbinder bilen med brugerens ”sky”. Derved kan de data, som brugeren ønsker at dele fra sin smartphone etc., deles med bilen, og den kan forbinde brugeren til enheder i hjemmet.

Peugeot Instinct, der har fastback-karrosseri, er en opladningshybrid – tilsyneladende samme teknologi som søstermærket DS lancerer i 2019: En 200 hestes benzinmotor kombineres med to stærke elmotorer, en for og en bag, hvorved bilen har firehjulstræk. Samlet ydelse: 300 hk.

Her er bilen i automatisk tilstand. Rattet inklusive en del betjeningsgreb er trukket ind i instruemntpanelet, og speederen er også gjort inaktiv.
Her er bilen i automatisk tilstand. Rattet inklusive en del betjeningsgreb er trukket ind i instruemntpanelet, og speederen er også gjort inaktiv.

SE OGSÅ:  Alle Genève-nyhederne