Bilen skal blive din ven

Bilerne skal ikke kun være maskiner. De vil også blive en ven, der forstår os godt. Det er budskabet med Toyotas Concept-i.

Concept-i i Las Vegas
Nyt om biler

- Hvor godt kender vi vores bil? Måske skulle jeg hellere spørge: Hvor godt kender bilerne os?

 

Concept-i er designet indefra og ud, men har fået et markant og unikt udvendigt design. En venlig og organisk fremtoning. Fotos: Torben Arent
Concept-i er designet indefra og ud, men har fået et markant og unikt udvendigt design. En venlig og organisk fremtoning. Fotos: Torben Arent

Toyotas chef i USA, Bob Carter, vendte tingene på hovedet, da han på CES-messen i Las Vegas skulle præsentere Concept-i. Og han tilføjede:

 

- I fremtiden bliver bilen mere end en maskine, den bliver en ven.

 

Mange biler får digital assistent

Den pointe var han ikke alene om på messen, selv om han var den eneste, der brugte ordet ’ven’. Nissan og Renault havde samme pointe med at introducere Microsofts Cortana i deres biler og VW med Amazons Alexa.

 

Kabinen er enkel, og der bruges alternative metoder til at kommunikere med de ombordværende. Farven i gulvet fortæller f.eks., om bilen er i automatisk eller manuel køre-mode.
Kabinen er enkel, og der bruges alternative metoder til at kommunikere med de ombordværende. Farven i gulvet fortæller f.eks., om bilen er i automatisk eller manuel køre-mode.

På kort sigt vil bilerne kunne forstå almindelig tale, på lidt længere sigt bliver de så ’intelligente’, at de kender vores liv, så de selv kan komme med forslag og i det hele tilpasse sig førerens vaner. Kunstig intelligens, AI, kaldes det og er et varmt emne på CES-messen. 

 

 

SE Toyotas videopræsentation af Concept-i (på Youtube)

Men Toyotas Concept-i går videre. Den er en vision om, hvordan biler kan indrettes og kommunikere med os i fremtiden.

 

Konceptbilen er udstyret med en digital assistent kaldet Yui – nok en afledning af you and I – som rent visuelt møder fører og passager allerede uden på bilen i form af et levende billede. Yui holder, som lidt ligner en gople, holder ellers til midt på instrumentbrættet. Yui kan man tale til, og den taler til de ombordværende.

 

Holder øje med føreren

Andre trafikanter foran bilen får at vide, om den er selvkørende eller køres af et menneske.
Andre trafikanter foran bilen får at vide, om den er selvkørende eller køres af et menneske.

Concept-i er en selvkørende bil, og derfor er den designet til at holde øje med førerens årvågenhed, både når han/hun kører selv, og når det er bilen der kører, men hvor føreren kan blive nødt til at overtage.

 

Toyota har fravalgt store skærme i midten og bruger i stedet alle mulige andre måder til at kommunikere med føreren. Farven på lyset i gulvet fortæller f.eks., om bilen er i manuel eller automatisk tilstand, og dørsider bruges til at projektere billeder på, mens sædet med sine bevægelser kan give andre informationer.

 

Lærer dig at kende

Den digitale assistent hos Toyota hedder Yui og toner frem som en organisk, bevægelig boble midt på instrumentbordet (øverst til venstre i billedet).
Den digitale assistent hos Toyota hedder Yui og toner frem som en organisk, bevægelig boble midt på instrumentbordet (øverst til venstre i billedet).

- Jo mere du kører, jo mere lærer den om dig, sagde Toyota-manden på en måde, så det helt klart lød som en fordel.

 

Concept-i er designet af Toyotas amerikanske designstudie CALTY nær Los Angeles, mens interaktionen mellem fører og bil er skabt af Toyotas innovationscenter i Silicon Valley ved San Francisco,

LÆS MERE: Tema om selvkørende biler