Nærmest ingen støj og ingen lokal forurening. Det bliver den umiddelbare gevinst for bymiljøet i København, når to eldrevne bybusser indsættes i almindelig drift i den danske hovedstad.
De usædvanlige busser bliver endnu mere usædvanlige ved, at de kommer fra en kinesisk producent. Dermed gør et større kinesisk køretøj sin debut i den danske trafik.
Leverandøren er BYD, der er Kinas førende elbilproducent, en af landets større private personbils-producenter og en af verdens førende leverandør af batterier til telefoner og håndværktøj.BYDs personbiler lader vente på sig
BYD har gjort flere tilløb til at sælge sine personbiler, særligt de elektriske og hybrid-elektriske, i Danmark, men det er endnu ikke blevet til noget.
De to elbusser er i normal busstørrelse, det vil sige 12 meter lange, og skal indsættes i almindelig drift på forskellige typer ruter.
Det sker i samarbejde med Københavns trafikselskab Movia, de to busselskaber City Trafik og Arriva samt Københavns Kommune og energiselskabet Dong Energy.
Også transportminister Henrik Dam Kristensen ”ser frem til” forsøget ifølge en engelsksproget pressemeddelelse fra BYD.
250 km på en opladning
BYD fremhæver, at de elektriske bybusser udleder 60 procent mindre CO2, 95 procent mindre NOx (kvælstofilte) og 80 procent færre partikler end en dieselbus, også når udslippet fra elkraftværket regnes med.
BYDs elbusser har et gigantisk litium-ion-batteri af den særlige jern-fosfat-type, som BYD har specialiseret sig i. Busserne skulle kunne køre 250 km på en opladning under normale driftsvilkår.