Begrebet ”shooting brake” dækker oprindelig over en lille stationcar-lignende bil, der som navnet antyder, har plads til et par rifler og en irsk setter i bagagerummet – lige, hvad man har brug for, når man skal en tur på jagt.
Det er nok et åbent spørgsmål, hvor mange jagtselskaber, Audis nye konceptbil kommer til at tage del i, men Allroad Shooting Brake er ikke desto mindre det navn, den sydtyske fabrik har valgt til bilen. Audi omtaler selv bilen som en sportslig, kompakt og alsidig to-dørs crossover, som også kan klare sig uden for de asfalterede veje.
Avanceret teknologi
Det mest interessante ved bilen er hybriddrivlinjen, der består af tre motorer, som tilsammen leverer en ydelse på 408 hk og et drejningsmoment på 650 Nm.
Audi Allroad Shooting Brake er udstyret med en firecylindret turboladet 2.0-liters TFSI-motor, der yder 292 hk og et drejningsmoment på 380 Nm. Via en omskifterkobling arbejder TFSI-motoren sammen med en kompakt, skiveformet elmotor, der yder 54 hk og 270 Nm, og som er integreret i en sekstrins dobbeltkoblingsgearkasse, der leverer kraften til forhjulene.
Adskilt fra denne del af drivlinjen er der monteret en anden elmotor på bagakslen. Med en maksimal ydelse på 115 hk og et drejningsmoment på 270 Nm overtager den driften ved lave og mellemhøje hastigheder. Derudover arbejder den sammen med forakslens motorer i situationer, hvor firehjulstræk vil være en fordel.
Lille og hurtig
Konceptbilen, der vejer cirka 1.600 kg, accellererer fra nul til 100 km/t. på 4,6 sekunder, og topfarten er begrænset til 250 km/t. Optimalt set skulle konceptbilen kunne levere en brændstoføkonomi på 52,6 km/l i henhold til den gældende ECE-norm - det svarer til 45 gram CO2/km. Rækkevidden opgiver Audi til 820 km.
Audi Allroad Shooting Brake har ganske kompakte dimensioner: Med en akselafstand på 2,51 m er den 4,20 m lang, 1,85 m bred og 1,41 m høj. Det svarer nogenlunde til størrelsen på en Audi TT, og selv om man næppe skal forestille sig, at den næste TT bliver en lille Shooting Brake, ville Audi-folkene i Detroit ikke afvise, at man vil kunne genkende nogle af linjerne, når den næste TT står klar.