Er der bilister og vognmænd, som vil blive ved at sejle mellem Rødby og Puttgarden, når Femerntunnelen åbner i 2020? Eller rettere: Er der nok til at en færgerute på præcis samme rute kan være rentabel?
Det tror rederiet Scandlines, som i dag er ene om at trafikere den såkaldte Fugleflugtsline mellem Danmark og Tyskland. Men Scandlines’ tro på fortsat færgedrift lyder ikke længere så klippefast, som da den faste forbindelse blev besluttet i 2010.Timedrift
- Vi tror da, at der vil være basis for en vis færgedrift. Ikke med fire-fem færger som i dag, men måske med to, siger linjechef for Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock, Steen Wæver, til Motor.
- Lige når tunnelen åbner, vil der være en nyhedens interesse for at prøve den, men derefter kan der nok være et marked for færger, tilføjer Steen Wæver.
To færger vil give timedrift mod halvtimedrift i dag.
Billigere billetter
Scandlines primære argument for at lokke privatbiler og lastbiler vil især være en lavere pris end tunnelens kommende takster - som paradoksalt nok tager udgangspunkt i den nuværende monopolrutes ganske høje billetpriser.
Steen Wæver forventer, at mest lastbiltrafikken vil være interesseret i at sejle, bl.a. fordi sejltiden, selv om den er kort, kan indgå i chaufførernes lovbefalede hviletider.
Ën time langsommere
Men Scandlines-chefen ser også mulighed for at lokke privatrejsende til, selv om det vil tage mindst en time mere end tunnelen:-Jeg kan forestille mig et produkt, hvor vi giver børnefamilier en pakkeløsning, hvor de i deres ferie kan nyde sejlturen og få f.eks. adgang til en forlystelse med i prisen.
Gedser-Rostock i fokus
Selv om Scandlines har en vis forhåbning om at kunne holde liv i Rødby-Puttgarden er rederiets fokus i denne del af Østersøen ved at flytte til Gedser-Rostock. Her indsætter rederiet til foråret to nybyggede færger.
Desuden lobbyer Scandlines for at skabe bedre vejforbindelse på Falster mellem Gedser og motorvejen og håber inden for seks-otte år at kunne indsætte to ekstra færger her, så Gedser-Rostock får timedrift.