VW-ingeniør taler ud om snyderiet

Mange medarbejdere og chefer i VW’s afdeling for motorudvikling kendte til snyderiet med miljøkravene, siger et centralt vidne fra samme motorafdeling.

Nyt om biler

Det var for at få en hurtig løsning på, hvordan man kunne overholde de amerikanske miljønormer for dieselbiler, at den nu berømte snydesoftware i en lang række modeller fra Volkswagen-koncernen blev skabt.

Det fremgår af en detaljeret vidneforklaring fra en central og mangeårig medarbejder i VWs motorudvikling. Det er flere seriøse tyske medier, der videregiver hans (eller hendes) forklaring til undersøgelseskommissionen.

Mange kendte til snyd

Næsten alle ledende medarbejdere i VWs motorudvikling kendte til manipulationen med udstødningsgasserne eller var ligefrem aktiv i snyderiet, har vidnet forklaret. Han var selv involveret, har han forklaret til anklagemyndigheden i Volkswagens hjemby, Braunschweiger Staatsanwaltschaft, der står for efterforskningen.

I den pågældende afdeling var det desuden ingen hemmelighed, at VW kun kunne klare NOx-kravene i USA og Europa ved at manipulere. Mange medarbejdere og chefer i denne afdeling var indviet i fremgangsmåden.

"Tavshedsløfte"

For at beskytte sig selv herskede en form for tavshedsløfte i afdelingen, siger vidnet. Vedkommende siger, at ingen uden for motorudviklingen kendte til sagen, bortset fra hans forsøg på at inddrage nogle chefer, herunder den senere chef for VW-mærket, Heinz Jakob Neusser, i sagen. Vidnets henvendelse forblev dog ubesvaret.

Det er stadig uklart, hvem – om nogen – på direktørgangen, der kendte til snyderiet.

Pres fra ledelsen

Manipulationen begyndte ifølge Volkswagens egen undersøger i november 2006. På det tidspunkt talte en større gruppe medarbejdere ifølge et referat fra dengang om en "Defeat Device" (snydesoftware), uden at det udtryk direkte blev anvendt.

Motorudviklerne følte sig under kraftig pres fra koncernledelsen for at finde på en hurtig og billig løsning på en ren dieselmotor til det amerikanske marked.  Men i stedet for at fortælle ledelsen, at det ikke lod sig gøre, havde man i en slags desperation besluttet sig for snyderiet.

"Vi kan alt"

Der skulle i virksomheden have hersket en stemning af ”vi kan alt; at noget ikke kunne lade sig gøre, var bare ikke en mulighed”. Ingen havde modet til at indrømme, at det ikke lod sige gøre. Desuden havde motorudviklerne følt sig sikre på, at snyderiet ikke kunne opdages med den daværende måleteknik.

Flere vidner har tidligere fortalt om, at de to nu tidligere topchefer, bestyrelsesformand Ferdinand Piëch og koncerndirektør Martin Winterkorn, havde styret Volkswagen på en meget patriarkalsk måde. At komme med indsigelser blev opfattet som meningsløst.

LÆS MERE: Se alle nyheder om VW-sagen her