Næste Toyota Hiace bliver en Peugeot

Peugeot-Citroën skal fylde Toyotas varebils-vakuum. Næste år kommer Peugeot Expert/Citroën Jumpy i en Toyota-version.

Peugeot Expert - Årets Varebil 2008 - kommer næste år i en Toyota-version.
Nyt om biler

Det er gået slemt ned ad bakke for Toyota, når det gælder varevogne. Men nu skal franske PSA give japanerne en hjælpende hånd.

I lange perioder i 1980erne og 1990erne var Toyota Danmarks største varevognsmærke med stærke programmer både på deciderede kassevogne og tidens populære MPV-biler ombygget til luksusvarebiler.

Men personbiler på gule plader faldt kraftigt i popularitet efter afgiftsændringer, og i øvrigt holdt Toyota op med at fremstille de fleste, særligt Previa og Avensis Verso.

Toyota droppede europæiske varevogne

Toyota Hiace er en klassiker blandt varevogne - men så meget en klassiker, at den er blevet forældet og nu er udgået.
Toyota Hiace er en klassiker blandt varevogne - men så meget en klassiker, at den er blevet forældet og nu er udgået.
Når det gælder ærlige varevogne har Toyota – der rangerer blandt verdens tre største bilkoncerner - spændt ben for sig selv ved at droppe udviklingen af kassevogne.

Hiace var en gang den mest solgte i Danmark, men da bilen ikke rigtig blev fornyet, dalede salget, og ved årsskiftet 2011-2012 udgik den helt, da den ikke kunne opfylde lovkrav.

Toyota har en ny pickup, Hilux, men salget af små ladvogne er i Danmark minimalt.

Hiace vender tilbage om et år

Men midt i 2013 vender en fornyet Hiace tilbage. Det sker med kraftig hjælp fra Peugeot-Citroën, der i andet kvartal næste år begynder at bygge en Toyota-version af Expert/Jumpy.

Det er ikke bekræftet, at Toyotas version skal hedde Hiace, men det vil være oplagt.

Fiat ud, Toyota ind

Den nye Toyota-varevogn skal bygges på PSAs (Peugeot-Citroëns) fabrik i Frankrig kaldet Sevel Nord.

Produktionen af Toyota'er er også godt nyt for PSA, som netop har aftalt at købe Fiats andel af Sevel Nord-fabrikken. PSA og Fiat har i årevis bygget varevogne og MPV-biler sammen på fabrikken, men nu trækker Fiat sig.

Skal samarbejde om næste generation

I første omgang får de franske varevogne groft sagt sat et Toyota-emblem på fronten, men PSA og Toyota vil fremover arbejde tæt sammen om udviklingen af næste generation kassevogn, og Toyota skal være med til at investere i udvikling og værktøjer.

Aftalen løber til "efter 2020".

Toyota og PSA har i forvejen god erfaring med at arbejde sammen om både udvikling og produktion af de små trillinger Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo, der bygges på samme fabrik i Tjekkiet.