Citroën skruer op for charmen

Citroën tager nu klædet af den nye C3. Motor har forinden haft lejlighed til at se den på nært hold. Den ligner i høj grad en ægte Citroën og byder på masser af smarte detaljer.

Den nye Citoën C3 der kommer i 2017.
Nyt om biler

Den nye C3 kommer kun i en og samme version med fem døre. Bemærk muligheden for tag i kontrastfarve. Fotos: Citroën
Den nye C3 kommer kun i en og samme version med fem døre. Bemærk muligheden for tag i kontrastfarve. Fotos: Citroën
Efter flere end 3,5 mio. eksemplarer og bl.a. titlen som Årets Bil i Danmark 2003 er det tid til en helt ny generation af Citroën C3, som over 30.000 danskere hidtil har taget til sig.

Den nye C3 dukker op i Danmark i 2017 og bliver anden model i Citroëns nye modelstrategi. Første model var den opsigtsvækkende Cactus, og nu lægger den nye C3 sig i dette spor.

Airbumps i nogle udgaver

Minibilen fås således også i udgaver med de karakteristiske ’Airbumps’ på siden af bilen – særlige fleksible stødzoner, der modvirker buler og skrammer, og som i høj grad er med til at løfte bilens design.

Citroën C3 får i den nye generation det kendte Citroën-ansigt med lygter i flere etager, en tværgående kølergrill med de to store vinkler samt mulighed for at kombinere farver på en spændende måde.
Citroën C3 får i den nye generation det kendte Citroën-ansigt med lygter i flere etager, en tværgående kølergrill med de to store vinkler samt mulighed for at kombinere farver på en spændende måde.
Målet er, at alle nye bilmodeller fra Citroën i større og større grad skal byde på den komfortable køreoplevelse, smart design og alternative tænkning, som mærket har været kendt for, men som det har knebet lidt med at holde godt gang i i de forgangne år.

Typisk Citroën-design

Den nye Citroën C3 får en front med smalle kørelyslygter foroven, hvor den typiske Citroën-grill med de to vinkler løber mellem lygterne. Nedenfor sidder de egentlige forlygter som store designelementer, der på topmodellerne kan skille sig ud med kontrastfarver.

I det hele taget går brugen af spændende farver igen i hele bilen, der som noget nyt kan leveres i tofarvet lakering med små farvekontraster på sidespejle, dørstolper og ved de smarte ’Airbumps’.

Baglygterne er i det særlige 3D-design, som også findes på C4 Picasso og C4 Cactus.,
Baglygterne er i det særlige 3D-design, som også findes på C4 Picasso og C4 Cactus.,
Baglygterne er af LED-typen med et design i den efterhånden kendte 3D-effekt. Målet er, at kombinationen af lygter, kontrastfarver, mulighed for plastskærmkanter og ’Airbumps’ tilsammen vil gøre hver bil så personlig, som muligt.

Smart indretning

I lighed med forgængeren kommer den nye C3 kun i én karrosseri-version med fem døre. Indvendigt er førerpladsen indrettet omkring et instrumentbord med flotte ventilationsdyser, en stor syvtommer trykskærm samt en brug af farver og materialer, der både løfter bilens udtryk, og som gør opholdet i kabinen mere spændende.

Instrumentbordet er konstrueret, så højre forstol kan køre lidt længere frem end førerstolen. Det skaber ekstra god benplads ved bagsædets højre plads. Der er tre pladser bagtil, og Motors prøvesidning gav indtryk af en rummelig bil, der snildt kan gøre det ud for familiens bil nummer et.

Instrumentbordet i C3 er kraftigt inspireret af Citroën Cactus, men her er skærmen bedre integreret. Bemærk hvordan de afrundende rektangler går igen ved luftdyser, dørgreb, ratknapper og fralægningsrum.
Instrumentbordet i C3 er kraftigt inspireret af Citroën Cactus, men her er skærmen bedre integreret. Bemærk hvordan de afrundende rektangler går igen ved luftdyser, dørgreb, ratknapper og fralægningsrum.

Ingen nødbremse

Det er den eksisterende platform fra Cactus, der lægger grund til den nye C3. Længden kan lige akkurat holdes under de fire meter, og bagagerummet bliver gennemsnitligt med sine 300 liter. Men bilen virker stor på grund af den høje front og de store hjulkasser, der er placeret helt ude i hjørnerne af bilen. 

Genbrugen af platformen har desværre resulteret i en lidt forsinket lancering af en udgave med det nyeste i sikkerhedsudstyr, og vi skal derfor frem til en gang i 2017, før vi ser udgaver med en automatisk nødbremse.

Indtil da omfatter mulighederne for sikkerhedsudstyr alene en vejstribealarm, en alarm for biler i den blinde vinkel samt et system, der holder øje med, om føreren er ved at falde i søvn.

'Airbumps' fås til de dyrere udgaver. Det forreste 'vindue' kan være i samme farve som bl.a. sidespejle og tag.
'Airbumps' fås til de dyrere udgaver. Det forreste 'vindue' kan være i samme farve som bl.a. sidespejle og tag.
En særlig nyhed er muligheden for at bestille bilen med et indbygget kamera, der fotograferer ud af forruden og gemmer filmen på et hukommelseskort. For mange bilister i visse dele af verden er det vigtigt at kunne dokumentere sin kørsel, og her hjælper det lille kamera, så man slipper for at have eftermonterede kameraer monteret i bilen.

Motorprogrammet er enkelt

Der kommer både udgaver med benzin- og dieselmotorer til Danmark, og her er det på benzinsiden de trecylindrede 1.0 og 1.2, det handler om. Sidstnævnte kommer som topmodel i en turboudgave med 110 hk, men ellers er det dieseludgaverne med en 1.6 motor med enten 75 eller 100 hk, man kan vælge mellem.

Bagagerummet rummer 300 liter.
Bagagerummet rummer 300 liter.
I første omgang er de alle monteret med manuelt gear, men senere i 2017 dukker udgaver med automatgear også op i programmet.

Det er endnu for tidligt at sige noget om priser og udstyr i Danmark, men i øjeblikket sælges de sidste udgaver af den gamle C3 ned til 120.000 kroner. Regn med moderate prisstigninger.