Sikkerhedstest af biler har reddet 78.000 liv

Den uvildige testorganisation Euro NCAP, som tester sikkerheden i nye biler, kan denne uge fejre 20-års-jubilæum. Testsamarbejdet har hævet sikkerheden i biler markant og anslås ifølge rapport at have været med til at redde mere end 78.000 liv i trafikken i Europa.

Euro NCAP har testet bilers sikkerhed siden 1997
Bilist

 

Resultatet taler for sig selv. Mere end 78.000 liv vurderes det uafhængige sikkerhedssamarbejde Euro NCAP ifølge en rapport at have været med til at redde, siden organisationen i februar 1997 begyndte at teste sikkerheden i nye biler.

Den første Euro NCAP-test i februar 1997 afslørede en generel ringe sikekrhed i alle testens syv biler. Især Rover 100 faldt helt igennem og opnåede kun én Euro NCAP-stjerne.
Den første Euro NCAP-test i februar 1997 afslørede en generel ringe sikekrhed i alle testens syv biler. Især Rover 100 faldt helt igennem og opnåede kun én Euro NCAP-stjerne.

Dengang afslørede den første test af syv populære biler, at især kollisionssikkerheden var så godt som ikke-eksisterende. Resultatet fik bilproducenterne til at kritisere Euro NCAP for at stille for skrappe krav, men allerede få måneder senere opnåede den første bil de dengang maksimale fire stjerner. Siden da har Euro NCAP testet i alt 630 forskellige bilmodeller.

LÆS OGSÅ: Sådan er bilerne bleve mere sikre år for år

Nemmere at sammenligne bilers sikkerhed

”Der er ingen tvivl om, at Euro NCAP har haft en helt afgørende indflydelse på den enorme udvikling, der er sket inden for sikkerheden i biler de seneste 20 år. Det er sket ved løbende at skærpe kravene til bilers sikkerhed, samtidig med at det er lykkedes at få bilproducenterne til at udvikle sikkerhedsteknologien,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen, og fortsætter:

SE VIDEO: Sådan tester Euro NCAP bilerne

”Det har ikke bare løftet sikkerheden på nye biler. Takket været Euro NCAP’s test og stjernevurdering er sikkerheden også blevet langt mere synlig for forbrugerne, der har fået lettere ved at sammenligne sikkerheden bilerne imellem.”

LÆS OGSÅ: Nye Euro NCAP-stjerner guider til bedre sikkerhed

Ni ud af 10 biler testet

For Fiesta var blandt de første biler, Euro NCAP testede i 1997. Dengang blev det til tre Euro NCAP-stjerner. Siden begyndte Ford at tage sikkerhed langt mere alvorligt, og da den seneste udgave af Ford Fiesta blev testet i 2012 var det til de maksimale fem Euro NCAP-stjerner.
For Fiesta var blandt de første biler, Euro NCAP testede i 1997. Dengang blev det til tre Euro NCAP-stjerner. Siden begyndte Ford at tage sikkerhed langt mere alvorligt, og da den seneste udgave af Ford Fiesta blev testet i 2012 var det til de maksimale fem Euro NCAP-stjerner.

I dag er ni ud af 10 biler på det europæiske marked testet af Euro NCAP, der for længst er blevet anerkendt af både forbrugere og myndigheder. Danmark har i øvrigt som det eneste europæiske land integreret resultatet fra crashtesten i beregningen af afgifter på nye biler, så biler med fem Euro NCAP-stjerner får et – dog symbolsk – sikkerhedsfradrag.

SE VIDEO: Sådan virker automatisk nødbremsesystemer

”Vi er meget stolte af, at Euro NCAP’s sikkerhedstests har betydet store, livreddende forbedringer i biler og gjort, at Europa i dag er den region i verden, der har den laveste dødelighed på vejene,” udtaler Euro NCAP’s generalsekretær Michiel van Ratingen i forbindelse med 20-års-jubilæet.

LÆS OGSÅ: Find alle Euro NCAPs testresultater