Opråb fra Norge: Elbiler skal særbehandles

Norge er blevet Europas største marked for elbiler, og forklaringen er særregler for elbilsejere. Norske eksperter råder Danmark til at følge det norske spor, hvis man for alvor vil væk fra benzin og diesel.

Elbilen Nissan Evalia.
Nyt om biler

Vil man have gang i salget af elbiler, skal elbilsejerne have så store fordele, at de kan modvirke bilernes høje pris og ofte ret begrænsede rækkevidde.

Det viser erfaringerne fra Norge, som i kraft af helt unikke regler for elbiler har formået at indtage positionen som Europas største elbilsmarked. Faktisk bliver der solgt så mange elbiler i Norge, at kun Japan og USA kan prale af større salgstal.

Men det er ikke, fordi norske bilkøbere tænker så meget anderledes end dem i resten af Europa. Årsagen til det høje salg skal i stedet ses i de fordele, man får som ejer af en elbil i Norge. For eksempel må man køre i busbanerne, hvis man er flere end en person i bilen, det er gratis at parkere i byerne og køre på de veje, hvor andre bilister må betale, årsafgiften er væk, og firmabilsbeskatningen for elbiler er halveret. Og så er selve anskaffelsesprisen lettet, idet elbiler i Norge hverken belastes af moms eller registreringsafgift.

I praksis betyder det, at en elektrisk udgave af VW Golf koster det samme som billigste benzinversion af samme model. I Danmark er den elektriske udgave af VW Golf til sammenligning ca. 80.000 kr. dyrere end billigste benzinmodel, og elbiler får i Danmark kun den fordel, at ejerafgiften er sat til 0 kroner.

Stabile fordele er nødvendigt

Det er også vigtigt, at man ikke hele tiden ændrer på de rammebetingelser, som gælder for ejere af elbiler. Sådan lyder en anden af de erfaringer fra Norge, som norske eksperter nyligt delte med journalister fra hele verden ved en elbilskonference, som Nissan havde inviteret til i Oslo.

I Norge var der indtil for nyligt usikkerhed om, hvilke fordele man som elbilsejer skulle have fremover, og det lagde kortvarigt en stor dæmper på salget. Nu er man blevet enige om, hvordan de fremtidige afgifter for elbiler skal være, og at elbiler altid skal have markante økonomiske fordele, og det har igen sat gang i salget af elbiler.

Denne konklusion var tydeligvis afsendt med tanke på den usikkerhed, man i øjeblikket kæmper med i Danmark, da den nuværende fritagelse for registreringsafgift for elbiler udløber til nytår.

Elbiler kører mange km pr. år

Siden Nissan introducerede Leaf som sin første elbil, har salget på verdensplan rundet 190.000 biler, og dermed er Nissan blevet første bilmærke, som har solgt elbiler, der tilsammen har kørt over 1 mia. km.

Det ved man ret præcist, for Nissan kan koble sig op til alle mærkets elbiler via samme forbindelse, som ejerne selv bruger til at kommunikere med sin bil med via en smartphone. På denne måde ved man også, at elbilerne i snit kører 16.588 km om året mod kun 11.539 km pr. år for brændstof-drevne biler.

Det er ret overraskende, at elbilerne kører så langt, og det viser, at elbiler langt hen ad vejen kan indsættes som et alternativ til en almindelig bil. Nissan venter at have solgt tæt på en mio. elbiler i 2020.

Dansk fremtid uvis

I Danmark har man endnu ikke bestemt sig for, hvordan elbiler skal beskattes efter nytår. Usikkerheden har fået mange potentielle købere af elbiler på banen her i 2015, men alle bilmærker melder om aftagende interesse, i takt med at fabrikkerne får svært ved at love, at bilerne kan leveres i år. Så er der nemlig ingen der ved, hvad elbiler vil koste, og det dæmper naturligvis efterspørgslen.

– Det er en uholdbar situation for forbrugerne, og FDM ser derfor helst, at man laver en grundlæggende omlægning af hele afgiftssystemet på én gang, så både elbiler og andre miljøvenlige biler kan nyde godt af en afgiftsomlægning under hensyntagen til bilernes sikkerhedsniveau, siger afdelingschef i FDMs Økonomiske- og Politiske Sekretariat, Torben Lund Kudsk.