Rumrejsen starter med jetfly

Det bliver et ret konventionelt fly med fire jetmotorer, der skal sende Virgin Galactic’s rumturister den første del af turen ud i rummet. Du kan komme med, hvis du har råd.

Den ultimative rejse: Ud i rummet for godt en million kr.
Bilist

Det bliver ikke ligesom på film, hvor astronauterne ligger på ryggen og bliver skudt af sted i en raket mens g-kræfterne flår i kroppen. Virgin Galactic har fundet en mere sikker og miljøvenlig måde at starte på, mener selskabet: Flyet White Knight Two med fire jetmotorer vil løfte rumfartøjet op i en højde af godt 15 km, hvorefter SpaceShipTwo vil blive frigivet.

Herfra vil de to piloter flyve de seks passagerer op til en højde af 110 kilometer, eller 10 km over den Karman-linje, som udgør grænsen mellem Jorden og rummet. Vel ude i rummet får gæsterne nu den enestående oplevelse at kunne nyde en endeløs udsigt mens de svæver vægtløst rundt mellem de mange vinduer i kabinen.

Under re-entry - turen tilbage gennem Jordens atmosfære - justerer piloterne vingernes vinkel så SpaceShipTwo får så stor luftmodstand, at den aerodynamiske opvarmning bliver meget ringe. Fartøjet vil nu falde lodret til en højde på omkring 10 kilometer over jorden, hvor piloterne resette vingerne til normal flyvning og lande.

Rumrejsen varer to timer

Hvis vingemekanismen ikke fungerer, brænder fartøjet op som en papirkugle, og hvis mekanismen ikke retter flyet ud igen inden landingen, rammer det jorden i frit fald med nogle hunderede kilometer i timen.

Går alt efter planen, som de første tests tyder på, kan passagerne kan se tilbage på en totimers sindsoprivende oplevelse til kun 200.000 dollars, godt en million kr., men så er lufthavnsskatter (og lidt mere) også med i prisen.

2011 ventes at blive året, hvor kommerciel rumflyvning for alvor får sit gennembrud. Virgin Galactic planlægger at have fem rumfly i drift sidst på året.