Det er svært at ignorere Kina, hvis man som bilproducent vil vokse. Renault er en af meget få vestlige og japanske bilproducenter, der ikke har en fabrik i Kina, men det bliver der ændret på fra 2016.
Renault har indgået en aftale med Dongfeng Motor om at opføre en ny fabrik til fremstilling af Renault-biler. Fabrikken, der vil være klar i 2016, skal ligge i Wuhan, der er hovedstad i provinsen Hubei. Det oplyses ikke, hvilke modeller, den nye fabrik skal bygge.
Fra begyndelsen kan fabrikken bygge 150.000 biler årligt med mulighed for hurtigt at fordoble kapaciteten. 300.000 er ”standardstørrelsen” for en moderne bilfabrik.Importerer to modeller nu
Renault sælger i dag Koleos (importeret fra Sydkorea) og Fluence (importeret fra Tyrkiet) i Kina. Ca. 30.000 biler bliver det til i Kina i år – en dråbe i det enorme kinesiske bilhav, der er på op mod 20 mio. biler årligt.
Problemet med at importere biler til Kina er, at der ud over transportomkostninger også kommer en høj importtold.
Samme partner som Peugeot-Citroën - og Nissan
Renaults nye partner er lidt pikant den samme, som Renaults rival hjemme i Fankrig, PSA Peugeot-Citroën, benytter i Kina, og som muligvis er ved at blive storaktionær i PSA. Men den nye alliance bliver dog inden for familien, for Renaults tætte allicance-partner, Nissan, bruger også Dongfeng til lokal produktion.
Dongfeng er en af Kinas fire største bilproducenter og den producent med flest udenlandske joint ventures.LÆS MERE: Tysk-fransk romance er kølnet
Det nye 50-50 joint venture kaldet Dongfeng Renault Automotive Company, DRAC, vil investere 6,5 mia. kr. i fabrikken.
Udenlandske firmaer må ikke anlægge egne selskaber/fabrikker i Kina, men er nødt til at indgå samarbejdsaftaler med en lokal bilproducent.