Nu vil Renault bygge biler i Kina

Fra 2016 slutter Renault sig til de øvrige europæiske bilmærker og begynder at fremstille biler i Kina. Det sker sammen med Peugeot-Citroëns partner.

Renault udstiller hvert år på de store kinesiske biludstillinger, selv om mærket kun sælger 30.000 biler årligt i Kina.
Nyt om biler

Det er svært at ignorere Kina, hvis man som bilproducent vil vokse. Renault er en af meget få vestlige og japanske bilproducenter, der ikke har en fabrik i Kina, men det bliver der ændret på fra 2016.

Renault har indgået en aftale med Dongfeng Motor om at opføre en ny fabrik til fremstilling af Renault-biler. Fabrikken, der vil være klar i 2016, skal ligge i Wuhan, der er hovedstad i provinsen Hubei. Det oplyses ikke, hvilke modeller, den nye fabrik skal bygge.

Renault sælger sin koreanskproducerede Koleos i Kina.
Renault sælger sin koreanskproducerede Koleos i Kina.
Fra begyndelsen kan fabrikken bygge 150.000 biler årligt med mulighed for hurtigt at fordoble kapaciteten. 300.000 er ”standardstørrelsen” for en moderne bilfabrik.

Importerer to modeller nu

Renault sælger i dag Koleos (importeret fra Sydkorea) og Fluence (importeret fra Tyrkiet) i Kina. Ca. 30.000 biler bliver det til i Kina i år – en dråbe i det enorme kinesiske bilhav, der er på op mod 20 mio. biler årligt.

Problemet med at importere biler til Kina er, at der ud over transportomkostninger også kommer en høj importtold.

Samme partner som Peugeot-Citroën - og Nissan

Renaults nye partner er lidt pikant den samme, som Renaults rival hjemme i Fankrig, PSA Peugeot-Citroën, benytter i Kina, og som muligvis er ved at blive storaktionær i PSA. Men den nye alliance bliver dog inden for familien, for Renaults tætte allicance-partner, Nissan, bruger også Dongfeng til lokal produktion.

Renaults nye partner, Dongfeng, bygger mest biler for andre, men har i 2009 grundlagt sit eget personbilsmærke, Fengshen.
Renaults nye partner, Dongfeng, bygger mest biler for andre, men har i 2009 grundlagt sit eget personbilsmærke, Fengshen.
Dongfeng er en af Kinas fire største bilproducenter og den producent med flest udenlandske joint ventures.

LÆS MERE: Tysk-fransk romance er kølnet

Det nye 50-50 joint venture kaldet Dongfeng Renault Automotive Company, DRAC, vil investere 6,5 mia. kr. i fabrikken.

Udenlandske firmaer må ikke anlægge egne selskaber/fabrikker i Kina, men er nødt til at indgå samarbejdsaftaler med en lokal bilproducent.