VW dropper danske særregler

Gennem flere år har VW haft særlige danske anbefalinger for udskiftning af tandrem. Den anbefaling bortfalder nu med tilbagevirkende kraft, så alle VW’er blot skal følge fabrikkens angivne skifteinterval.

Bilist

I begyndelsen af dette årtusinde oplevede VW, at tandremmene mørnede hurtigere i Danmark end i andre lande på grund af det danske klima. VW har løbende analyseret levetiden på sine tandremme, hvorfor den danske importør fra modelår 2008 øgede intervallet fra fire til fem år.

Men her i løbet af sommeren 2011 har VW ladet den særlige danske tandremsanbefaling bortfalde. Og det er sket med tilbagevirkende kraft, så anbefalingen også er bortfaldet for ældre modeller.

Se i servicehæftet

Dermed er det fabrikkens anbefalinger, der bør følges. Afhængig af VW-model er der enten tale om et fast udskiftningsinterval eller et kontrolinterval. Det bør fremgå af bilens servicehæfte, men vil man være sikker, kan man få oplysningerne på et VW-mærkeværksted.

Bemærk at anbefalinger for udskiftning af tandremme ikke er nogen garanti for, at de holder. Og er bilens fabriksgaranti udløbet, er man afhængig af mærkets villighed til at yde kulance, hvis man skal have skiftet dele eller hele motoren.

Lange intervaller

Lange intervaller for tandremsudskiftning er dog ikke et sjældent syn i dag. Hos Peugeot og Ford har deres 1.6-liters dieselmotor udskiftningsintervaller på henholdsvis 10 år/240.000 km og 12 år/240.000 km.

Der er dog stadig bilmærker, som har korte udskiftningsanbefalinger. Eksempelvis anbefaler Fiat på nogle modeller at skifte for hver 3 år/120.000 km. og Skoda anbefaler, at man skifter hvert femte år på nyindregisterede modeller eller ved det af fabrikken angivne kilometertal.