Er motoren i høje omdrejninger, skiftes der fører, og hvor er de sidste hundrede steder, bilen har parkeret?
Det er eksempler på data, som bilfabrikanterne registrerer, og der er tale om flere data end nogensinde før. Det viser en ny teknisk undersøgelse, som de europæiske bilklubbers paraplyorganisation FIA har lavet af en ny bil.
Derfor er lovgivning og forbrugerbeskyttelse på området nødvendigt, mener FDM, ellers risikerer forbrugeren at miste det frie værkstedsvalg.
Læs også: Hvad betyder connected car
Min bil min data
”I løbet af få år bliver bilerne en slags smartphone på fire hjul, hvor der sker en løbende dataopsamling. Bilerne vil i al ubemærkethed sende data til bilproducentens registre, og det stiller forbrugerne i en kritisk situation, da man ikke ved, hvem der kan købe sig adgang til disse data."
"Vi har hørt debatten før i forbindelse med internettet, mobiltelefoner og særligt Facebook, men for mange er det overraskende nyt, at deres bil indsamler data, der sendes videre til producenten, og som yderligere kan sælge dem videre til en tredjepart uden, at bilisten ved eller giver samtykke til dette.” siger Torben Lund Kudsk afdelingschef i FDM.
Derfor er der brug for gennemsigtighed og lovgivning på tværs af EU. Når det kommer til bilistens data, er der i øjeblikket tale om en juridisk gråzone, og det betyde, at bilisten ikke har ret til egne data.
FDM mener, at almindelige forbrugere skal kunne gennemskue, hvilke data der indsamles, og hvad man giver sammentykke til, at disse data må bruges til. Ligeledes skal det være muligt at frabede sig registreringen af data uden, at dette betyder, at man ekskluderes fra ydelser.
Derfor er FDM gået sammen med FIA, for at sikre øget forbrugerbeskyttelse, så der kan blive lavet lovgivning på tværs af Europa.
Hvem er med på bagsædet
”Der er uden tvivl mange fordele ved, at bilerne bliver mere intelligente. Det kan eksempelvis spare bilejeren for irriterende nedbrud eller sikre mere smidig trafik."
"Knap så positivt vil det være, hvis man ikke kan vælge, om tredjeparter må købe sig adgang til viden om ens færden, eller at man ikke kan vælge, hvor man vil have repareret sin bil, fordi bilproducenten ejer al data og reelt er den eneste, der kan finde fejlen på bilen."
"Indtil forbrugerens rettigheder på området sikres, så ved man som bilist ikke, hvem man inviterer ind på bagsædet, når man kører. Det kan ud over bilproducenten for eksempel være firmaer, der vil sælge en noget,” forklarer Torben Lund Kudsk.
For at sikre, at det frie værkstedsvalg ikke bliver taget fra forbrugeren, vil FDM i de kommende måneder køre en kampagne til forbrugerne og politikerne for at sætte fokus på bilisternes ret til deres egen data.