Med 18 år på bagen har Toyotas RAV4 – sammen med Suzuki Grand Vitara – været med til at opfinde den kompakte SUV-klasse, og nu er pioneren på vej i sin fjerde generation.
Toyota følger ved fornyelsen den generelle tendens i klassen, nemlig at SUV’erne bliver stadig mere personbilsagtige.Længere og lavere
På den nye RAV4 giver det sig udtryk ved, at bilen er blevet længere og lavere, bagklappen er nu tophængslet som på en almindelig hatchback, og der fås flere varianter med kun forhjulstræk.
Den sidehængslede bagdør var en reminiscens fra dengang, reservehjulet sad bagpå.
RAV4 er vokset 21 cm i længden og 10 cm i akselafstand, mens højden er reduceret et par cm.
Vokseværket giver bedre bagsædeplads, mens selve bagagerummet er blevet lidt mindre. Det modsvares dog af, at et ekstra rum under gulvet er vokset til 100 liter.
Ny, lille dieselmotor
Den nye RAV4 kører videre med den nuværende 2.0-benzinmotor med 151 hk og 2.2-dieselmotor med 150 hk. Derudover kommer en ny 2.0-dieselmotor med 124 hestekræfter til de forhjulstrukne udgaver.Den version har et udslip på 127 gram pr. km, men de to gamle motorer har også fået sænket udslippet og dermed forbedret brændstoføkonomien.
Kun femdørs
Som i tredje generation fås RAV4 kun som femdørs. Tidligere var der også en mindre tredørs.
RAV4 har i perioder været særdeles populær i Danmark, især på gule plader, men med afgifts- og mentalitetsændringer er slaget gået meget ned, og modellen har i perioder været ude af det danske program.
Der er på 18 år solgt 12.000 styks i Danmark og over 4,5 mio. globalt.