Af Torben Arent
nyhedsredaktør
Drømmer jeg eller er jeg vågen? Det ville netop afdøde Steen Volmer Jensens nok have tænkt, hvis han kunne have gået rundt på Frankfurt-udstillingen.
Volmer Jensen stod i 1987 bag et lille, men meget omtalt dansk elbil-eventyr. Mini-El hed køretøjet, som Berlingske Tidende hurtigt omdøbte ”Ellerten”. Den eldrevne, trehjulede kabinescooter blev en kortlivet historie, for efter godt 4.000 eksemplarer lukkede fabrikken i Randers.
Men måske var fabrikant Jensen blot forud for sin tid. I hvert fald er Opel, VW og Audi på årets Frankfurt-show forbløffende enige om at fremvise eldrevne køretøjer, der minder særdeles meget om Ellerten.

Mon de mener det alvorligt? Nja, det gør de nok ikke helt. Men helt pjat er det heller ikke. Bilproducenterne har travlt med at udforske fremtidens mobilitet og bilkøbere.
For hvordan får man om ikke så mange år fat i App-generationen? Den der går mere op i miljø, elektroniske dippedutter og konstant at være online – og i stigende grad bliver ligeglade med bilindustriens hestekræfte-bomber, som ellers både opbygger mærkernes image og giver gode penge?
Det er en udfordring, bilbranchen i disse år tager meget seriøst. Og som med disse elscootere måske kan kombineres med de reelle miljø- og trængselsproblemer, klodens mega-cities kæmper med. Altså store storbyer meget større end København.
Forvent ikke at se VWs Nils, Audis Urban Mobility og Opels E Rak på gaden – ikke foreløbig i hvert fald. Men Renault gør faktisk klar til at lancere den topersoners el-kabinescooter Twizy næste år. Og Nissan har en klon klar.
Måske var Steen Volmer Jensen bare 30 år for tidligt på den.