Vi køber ny bil som aldrig før. I første halvår blev det til 91.895 personbiler, og det er en markant stigning på ni procent i forhold til samme periode sidste år.
Stigningen på ca. 7.700 biler sker på bekostning af salget af brugte biler, som er faldet med 15.000 styks på seks måneder, viser FDMs gennemgang af bilimportørenes salgstal.
Den markante tendens er, at forbrugerne køber nye biler i mikro- og miniklassen på bekostning af brugte biler i den lille mellemklasse (VW Golf. m.fl.). Mikro- og minibiler udgør de seneste 12 måneder 62 procent af nybilsalget (op fra 51 procent perioden før), mens den lille mellemklasse er faldet fra ca. 15 til ca. 10 procent.
På samme måde ser det ud til, at nye og brugte modeller i den store mellemklasse/firmabilsklassen (Toyota Avensis m.fl.) bliver erstattet af mindre, nye biler.
Salget af brugte biler i den lille mellemklasse er faldet med 6,4 procent og salget i den store mellemklasse med 9,7 pct.
Optimismen er for nedadgående
Men trods det rekordhøje salg af fabriksnye biler kan forbrugerne være ved at tabe appetitten efter nye biler, vurderer forbrugerøkonom i FDM, Allan Skytte Christensen, på baggrund af friske tal fra Voxmeter.
Spørgeskemaundersøgelsen viser, at 1,98 procent af de adspurgte husstande har planer om at købe ny bil de næste tre måneder. Det er noget under samme periode sidste år, hvor 2,70 pct. svarede ja til samme spørgsmålet.
- Derfor bliver det interessant at se, om de små biler igen i år trækker nybilssalget i rekord for tredje år i træk, siger Allan Skytte Christensen.
Vil købe færre brugte biler
Appetitten på at købe brugt bil i den kommende tid er også for nedadgående. Mens 2,70 pct. af husstandene nu regner med at købe en brugt bil inden for de næste tre måneder, var det tilsvarende tal for 2012 3,36 pct.
- Så det fald, vi allerede kan se i brugtbilstallene nu, ser altså ud til at være en tendens. Så måske ender 2013 som et godt frem for et superår for salget af både nye og brugte biler, vurderer FDMs forbrugerøkonom.