Der er fuld blæs på det danske bilsalg, helt uden sidestykke i historien. Efter at 2013 satte rekord, er væksten fortsat med tocifrede rater i 2014.
I årets første kvartal købte danskerne 14 procent flere nye personbiler end i fjor, og samlet er det blevet til knap 48.000 nye biler. I marts alene var tallet knap 17.000.
Varebilerne er også kommet i gang efter lang tids stilstand. Salget steg næsten 30 procent i marts og knap 22 procent i første kvartal. 2.400 enheder blev det til i den seneste måned.
De små er i top, men taber langtsomt terræm
Det er som hidtil de helt små biler – med VW Up som den tilsyneladende urørlige – der præger hitlisten, men mikro- og minibilernes andel er faktisk en anelse faldende. I de seneste 12 måneder stod de for 60,8 procent af nybilsalget mod 61,6 procent i den foregående 12-måneders periode. I marts i år var andelen dalet yderligere en smule til 59,7.
Tre lidt større biler er på top 20-listen i marts: VW Golf, Skoda Octavia og Nissan Qashqai.
Top 20 personbiler, marts 2014 |
||
Nr. |
Model |
Antal |
1 |
VW Up |
957 |
2 |
Ford Ka |
548 |
3 |
Skoda Citigo |
524 |
4 |
Peugeot 208 |
513 |
5 |
Kia Picanto |
484 |
6 |
Peugeot 107 |
481 |
7 |
VW Golf |
479 |
8 |
Citroën C1 |
475 |
9 |
Ford Fiesta |
473 |
10 |
Skoda Octavia |
469 |
11 |
Toyota Aygo |
468 |
12 |
Chevrolet Spark |
322 |
13 |
Nissan Qashqai |
320 |
14 |
Kia Rio |
319 |
15 |
Toyota Yaris |
318 |
16 |
Renault Captur |
297 |
17 |
Renault Clio |
296 |
18 |
VW Polo |
290 |
19 |
Citroën C3 |
288 |
20 |
Opel Corsa |
274 |