Citroën smider elektrisk prisbombe

Elbilen Citroën C-Zero falder nu 60.000 kr. Det sker for at få fat i private kunder.

Citroën C-Zero fås nu for 220.000 kr. Og det er med batterier.
Nyt om biler

De små elbiler fra Mitsubishi, Peugeot og Citroën har tabt gnisten, efter at salget gik nogenlunde i første halvdel af 2010. I efteråret er der stort set ikke solgt nogen, efter at Test-en-el-bil havde anskaffet sine eksemplarer, og interessen hos kommuner og firmaer var svundet ind.

Det vil Citroën nu gøre noget ved og kaster en bemærkelsesværdig prisbombe ind på det jomfruelige elbilmarked.

Ny pris: 220.000 kr.

Prisen på C-Zero falder øjeblikkeligt fra 280.000 kr. til 220.000 kr. Det er et fald på 60.000 kr. svarende til 21 procent.

Selv for en lille benzinbil ville det være meget, men her er det set med importørens øjne endnu mere. I og med at der ikke er registreringsafgift (men dog 25 procent moms) på elbiler, er der ikke den sædvanlige gearing, hvor en importørs nedsættelse på 10.000 kr. resulterer i en kundepris, der er ca. 25.000-35.000 kr. lavere for kunden.

Tilsyneladende er der ingen nogen tidsbegrænsning på den lavere pris.

Der har dog også været bred enighed om, at de tre små elbiler har været alt for dyre i forhold til de noget større biler, Renault Fluence Z.E. til 209.000 kr. plus batterileje og Nissan Leaf til små 300.000 kr. med batterier. 

Går efter private kunder

Citroën Danmark begrunder det drastiske skridt sådan:

- Hidtil har det hovedsagelig været større virksomheder og kommuner, som har vist interesse for bilen, men med den nye prissætning og udbredelsen af demobiler hos forhandlerne forventer Citroën, at der nu også vil være interesse fra private bilkøbere. Derfor planlægger man også at lancere privatleasing inden længe.

Hvad gør Mitsubishi og Peugeot?

I 2011 blev der indregistreret 107 Citroën C-Zero herhjemme, fortrinsvis som leasing.

Nu venter vi på reaktionen fra de to søsterbiler. Med mindre Mitsubishi, som producerer alle tre modeller, og Peugeot vil se hele salget – som længe har været mikroskopisk – gå til Citroën, må de nu også ud i store prisfald på Imiev og Ion eller tage andre lokkemidler i brug.