Citroën opgiver kampen i den traditionelle firmabilsklasse, der i stor og stigende grad domineres af premiummærkerne.
Mærkets mellemstore C5 sedan og stationcar udgår af produktion i løbet af maj. Det bekræfter Citroëns administrerende direktør Linda Jackson over for Motor.
Til salg nogle måneder endnu
Med ’end of production’ i maj vil bilen formentlig kunne købes nogle måneder endnu. Den højrestyrede udgave forsvandt sidste år.
Dermed står Citroën uden en flagskibsmodel, indtil crossoveren C5 Aircross kan overtage den rolle. I Europa sker det dog først i begyndelsen af 2019.
SE OGSÅ: Citroën blander komfort og kraft
'Vi kommer tilbage med noget nyt'
- Vi kommer tilbage til (firmabils-)klassen, men det bliver ikke med en direkte efterfølger, siger Linda Jackson.
Præcis hvilken type, det bliver, vil hun ikke sige.
- Vi ser på, hvad Citroën kan gøre unikt, tilføjer hun.
SE OGSÅ: Citroën viser smugkik på super-C5
Hun forklarer dog, at det ikke bliver en traditionel sedan eller hatchback, og at det heller ikke bliver en crossover. Konceptbilen Cexperince er derimod et godt bud, siger Citroën-direktøren.
Tidligst 2020/2021
Hvornår det bliver, vil hun ikke sige, men det bliver tidligst i 2020, nok snarere 2021. Først skal C5 Aircross lanceres primo 2019, så gælder det formentlig den næste C4 omkring 2020, inden det omkring 2021 kan blive den næste C5s tur.
Ifølge PSA-koncernens nye strategi kan det kun blive til én model pr. år pr. region.
Citroën C5 stammer fra 2000, mens den nuværende generation blev lanceret i 2008 og altså nu har nået en meget høj alder på ni år.
Før C5 havde Citroën jobklassebilen Xantia, der ved ved sin introduktion i 1993 var unik ved ikke kun sin affjedring, men også ved at have blokeringsfri bremser som standard. Xantia blev kåret til Årets Bil i Danmark 1994.