Udviklingen af lys til motorcykler halter hele tiden bagefter bilernes lygter, ikke mindst når det gælder lovgivningen. Mens bilproducenterne i mange år har haft mulighed for at montere særlige kørelyslygter, er det først for nyligt blevet lovligt at have særlige kørelyslygter på motorcykler.
Det betyder, at det endnu kun er få producenter, der tilbyder denne teknik til motorcyklisterne. Det er ærgerligt, da det ifølge en undersøgelse, som BMW har foretaget, har vist sig, at netop motorcykler kan have stor gavn af at benytte særlige kørelyslygter i stedet for blot at køre med nærlyset tændt.
Det særlige ved kørelyslygterne er nemlig, at de er designet til at blænde en lille smule for netop at tiltrække sig opmærksomhed i trafikken.
BMW har set lyset
På baggrund af de indhøstede erfaringer har BMW nu valgt at implementere de særlige LED-baserede kørelyslygter på de fleste af sine modeller. Det særlige ved kørelyset er, at det giver et skarpt hvidt lys, der både kan ses forfra og fra siden, og det er med til at gøre motorcyklerne mere synlige i trafikken.
Det kan i sidste ende medføre færre af den type ulykker, hvor bilisterne ikke har set motorcyklerne. Særligt for motorcykler gælder det, at kørelyset foran – i modsætning til bilerne – altid virker sammen med lys i baglygterne. For motorcyklister er det vigtigere at benytte alle muligheder for at blive set end muligheden for at spare et par få dråber benzin om året ved at slukke baglyset.
Næste skridt er nødbremselys
I dag har mange biler en funktion, der lader bilernes stoplys blinke, hvis man bremser meget kraftigt. Samtidig tændes havariblinket for at advare bagvedkørende om en mulig fare.
Endnu er denne teknik ikke tilladt på motorcykler, men BMW venter at man allerede i år for dispensation til at indføre en lignende funktion på den største af mærkets motorcykler, BMW K1600 GTL.
En prototype har allerede vist, at synligheden øges, hvis man lader motorcyklens stoplygte blinke, når der bremses meget kraftigt. Også her tændes havariblinket automatisk i de tilfælde, hvor nedbremsningen ender med, at motorcyklen holder helt stille.
Det er BMWs opfattelse, at man på grund af bureaukrati må vente endnu nogle år, før denne tekniske løsning bliver lovligt på alle motorcykler, men herefter venter den sydtyske motorcykelproducent at gøre udstyret til standard på alle nye modeller.