24 måneder i træk har mikrobilen VW Up været den klart mest solgte bil i Danmark, men den position har Toyota tænkt sig at tilbageerobre med den nye Aygo, der ankommer midt i juni. Sloganet lyder da også "Danmarks nye darling".
Aygo af første generation har i sine ni års levetid været den mest købte bil i Danmark i 2008 og 2010 og mange andre år ligget nr. to.
Men det var indtil VW kom med Up, der på mange måder betød et stort fremskridt i mikroklassen, samtidig med at prisen var meget lav.
Kan få biler nok
Selv om produktionen lige er begyndt, Danmark er første land, der lancerer Aygo, og at efterspørgslen forventes at blive stor, regner Toyota Danmark med at kunne få biler nok.
- Vi kan få rigtig mange biler til Danmark, så ja vi har biler til Aygo kan blive den mest solgte i 2015, siger administrerende direktør for Toyota Danmark, Kristian Krapper ved den internationale præsentation af Aygo.
Så I tror også, at Aygo kan sælge bedre end VW Up?
- Selvfølgelig, det er målet.
Fra 94.000 kr.
Toyota vil tilbage i top uden at give Aygo en meget lav lokkepris. Billigste tredørs koster 94.000 kr. og billigste femdørs 98.000 kr.
Det er omtrent som VW Up, men ca. 10.000 kr. mere end de billigste varianter af Citroën C1 og Peugeot 108. Kompenseret for at de to franske varianter har mindre udstyr, ser trillingerne ud til at koste næsten det samme.
- Vi har altid været lidt dyrere med Aygo (end C1 og 107, red.), men vi har alligevel solgt bedre, siger Kristian Krapper.
Toyota har solgt 37.500 Aygo i Danmark siden 2005. Sammen med de to franske søskende er succesbilerne nået op på 97.000 styks.