Nissan giver gas med elektrisk sportsvogn

Den eldrevne sportsvogn Nissan Esflow er nok mest en charmeoffensiv for Nissans almindelige elbiler, men viser også, at elbiler er på vej ind i en ny fase.

Nissan Esflow debuterer i Genève 2011.
Nyt om biler

Tesla Roadster har været her et stykke tid, og Mercedes-Benz og Audi har vist prototyper på eldrevne sportsvogn, og nu går Nissan i samme spor.

Nissan Esflow har en profil, der er nemt genkendelig fra Nissans normale sportscoupéer.
Nissan Esflow har en profil, der er nemt genkendelig fra Nissans normale sportscoupéer.
På Genève-udstillingen i marts viser Nissan konceptbilen Esflow, der er en eldrevet sportsvogn.

Dermed samler Nissan sin nye, men stærke position som elbilproducent med sin tradition for køreglade sportscoupéer.

Rækkevidde: 240 km

Esflow har elteknik fra familiebilen Leaf, men er konstrueret noget anderledes. Sportscoupéen har plads til to, har baghjulstræk og en imponerende, teoretisk rækkevidde på 240 km.

Nissan Esflow har to elmotorer bag. De trækker hvert sit baghjul.
Nissan Esflow har to elmotorer bag. De trækker hvert sit baghjul.
Det kunne se ud som om, batteripakken i Leaf er blevet fordoblet.

0-100: 5 sekunder

Batteriets energiindhold oplyses ikke, og det gør motorernes effekt heller ikke, men 0-100 klares på fem sekunder rent, siger Nissan.

Esflow skal nok blive en af de mindst sete biler på udstillingen, for den vil ifølge Nissans opfindsomme marketingafdeling kun være tilgængelige to timer tidligt om morgen på den første pressedag. Og altså heller under publikumsdagene, hvsi oplysningerne fra Nissan stor til treonde.

Om coupéen i det hele taget har en reel fremtid, er nok også tvivlsomt. Nissan gør i hvert fald ikke noget for at bestyrke omgivelserne i, at bilen går i produktion, og måske ved Nissan det heller ikke selv endnu.