Nu bliver bilerne renere

1. januar 2011 træder nye miljøregler i kraft. Nye personbiler skal opfylde strengere krav til udstødningen. Bl.a. må dieselbiler ikke længere sælges uden partikelfilter. Der er dog undtagelser i et stykke tid.

Nyt om biler

Det er nu slut med nye dieselbiler uden partikelfilter. 1. januar 2011 indføres i hele Den Europæiske Union nye miljøregler, de såkaldte euro 5-normer.

Nye dieselbiler skal fra nu af have partikelfilter. Filteret har en enorm betydning for opsamling af de skadelige partikler.
Nye dieselbiler skal fra nu af have partikelfilter. Filteret har en enorm betydning for opsamling af de skadelige partikler.
De betyder, at nye personbiler ikke må indregistreres, hvis de ikke opfylder euro 5, der stiller skærpede krav til udstødningens renhed.
For benzinbiler er der ikke den store forskel i praksis, mens det for dieselbiler betyder et de facto-påbud om partikelfilter.

Euro 4-biler må ikke længere ny-registreres, men der er dog en overgangsordning, så forhandlere må indregistrere en mindre portion euro 4-biler fra lageret i op til 12 måneder.

Tjek den nye bil

Bilkøbere skal derfor være opmærksomme på, om deres nye bil opfylder euro 4 eller euro 5. Det første vil - og bør - typisk udløse en rabat, men en euro 4-bil vil ofte også være mindre værd senere og kan i fremtiden få problemer med miljøzoner og lignende.

En dieselbil uden partikelfilter vil desuden permanent være ramt af en strafafgift på 1.000 kr. årligt.

Andre undtagelser er særlige, halvtunge køretøjer, bl.a. handikapbusser. Varebiler skal først opfylde kravene 1. januar 2012.

Nye krav igen i 2014

Næste gang, miljøkravene skærpes, er i 2014, når euro 6 indføres. Euro 6 har skrappe krav til kvælstofilter (NOx), og det kan - afhængig af den teknologiske udvikling - betyde, at nye dieselbiler skal have en særlig NOx-katalysator.