Bilister mister trafikinformation

Besparelser i Vejdirektoratet betyder, at flere informationssystemer nedlægges. Nedprioriteringen af de såkaldte ITS-systemer går også ud over dynamiske skilte på Vestfyn og i Trekantområdet.

Oplysningstavlerne på Fyn bliver - formentlig - et af ofrene for besparelser i Vejdirektoratet.
Trafik

”Vejdirektoratet reducerer omfanget af vejtrafikinformation,” lyder den usminkede besked i en pressemeddelelse fra landets statslige vejmyndighed.

Selv om større brug af intelligente transport-systemer, ITS, er en del af den officielle politik i Danmark og et af FDMs store ønsker, bliver der nu skåret ned på de ITS-tilbud, der gives til danske bilister.

Dynamiske tavler slukkes

Det går bl.a. ud over de dynamiske tavler, som på E20 på Vestfyn og E20/E45 lige vest for Lillebæltsbroen fortæller bilisterne om køretider, forsinkelser og eventuelle ”hændelser”.

Det er dog ikke givet, om alle tavlerne bliver slukket, for Vejdirektoratets anlægsafdeling er ved at vurdere, om tavlerne kan indgå i det informationssystem, der muligvis skal etableres, når den store udvidelse af Fynske Motorvej går i gang senere i år.

Stemmestyret trafikoplysning lukkes

Telefontjenesten på nr. 1888 nedlægges også - i løbet af april eller maj. Det er en stemmestyret, automatisk informationstjeneste, som bilisterne kan ringe op til uden at bruge telefonens taster. 1888-tjenesten, der har været gratis, giver oplysning om aktuelle trafikproblemer inddelt i fire geografiske områder.

Tredje og sidste offer er Bilrejseplanen, der lukkes 1. marts 2013. Det er en web-baseret ruteplanlægger, som Vejdirektoratet lancerede i 2010. Den adskiller sig fra andre ruteplanlæggere ved at kunne tage faktiske køretider på bestemte tider og ugedage med i beregningerne.

Desuden har Bilrejseplanen været integreret med de kollektive trafikselskabers Rejseplanen, så det har været muligt at søge på tværs af transportformer og at kombinere f.eks. bil og bus.

"Betydelige rammebesparelser"

Nedlæggelsen af de tre informationssystemer sker ”som led i de betydelige rammebesparelser, Vejdirektoratet er blevet pålagt i forbindelse med udmøntningen af planen om ”Effektiv administration,”” oplyser Vejdirektoratet.

- Vi afvikler de pågældende tjenester på grund af sparekrav, siger Vejdirektoratets direktør Per Jacobsen.

- Det er dog vigtigt for mig at understrege, at vejtrafikinformation til borgerne stadig vil være et kernepunkt i Vejdirektoratets arbejde. Og vi vil stadig levere masser af relevant vejtrafikinformation i fremtiden, blandt andet gennem hjemmesiden Trafikken.dk samt vores trafikmeldinger i de elektroniske medier.