Det er ved at være sidste chance for de danske bilimportører og –forhandlere, hvis de skal undgå at "brænde inde" med lagre af partikelfilterfrie dieselbiler. Og jo tættere på vi kommer 1. januar 2011, desto bedre tilbud vil de danske bilkøbere sandsynligvis kunne forvente at modtage på hurtige køb af den slags biler. Den enkelte bilkøber må så gøre op med sig selv, om fordelen i form af rabat vil være tilstrækkelig stor i forhold til ulempen i form af både de miljømæssige påvirkninger og tillægsafgiften på 1.000 kroner om året.
Eftermonterede partikelfiltre
Nogle bilforhandlere vil måske lokke bilkøbere med et afslag i prisen og samtidig sige, at man blot efterfølgende kan montere et partikelfilter. Det er dog værd at være opmærksom på, at det er ikke alle bilmærker, der på nuværende tidspunkt har partikelfilter som reservedel. Det kan desuden koste op til 10.000 kr. alt efter model at eftermontere et partikelfilter. Og et eftermonteret partikelfilter er i nogle tilfælde ikke nær så effektivt som det fabriksmonterede.
Partikelfilter obligatorisk efter nytår
Euro 5 norm kravet gælder køretøjer med en køreklar vægt på op til 1305 kg. Det betyder, at de fleste personbiler er omfattet. For biler med en køreklar vægt på over 1305 kg træder krav om partikelfilter først i kraft 1. januar 2012. I forvejen har dansk lovgivning motiveret bilkøberne til at vælge dieselbiler med partikelfilter ved at give fradrag i registreringsafgiften ved køb. Modsat er der et tillæg i ejer- eller vægtafgift for dieselbiler uden partikelfilter. For de fleste bilers vedkommende vil der fra næste år altså ikke længere være noget valg, når du skal købe en fabriksny dieselbil. Så skal den nødvendigvis og altid være med partikelfilter.