Færre danske bilejere end hidtil bedømt er direkte berørt af Volkswagens snyd med NOx-rensning.
Da skandalen begyndte at rulle i efteråret 2015, blev antallet af biler i Danmark opgjort til ca. 91.000 fordelt på Audi, VW, Skoda og Seat. Tallet var baseret på data fra Volkswagen i Tyskland over biler leveret til Danmark.
Senere er det tal samkørt med Skats motorregister over indregistrerede biler i Danmark, og det har bragt antallet af snyderamte kundebiler ned på ca. 73.000, oplyser Volkswagen.
18.000 biler forsvundet
De 18.000 biler, der ’mangler’, kan enten være reeksporteret, afmeldt (f.eks. hvis de er skrottet) eller står uindregistrerede hos forhandlere. De ældste biler er fra 2009.
I den oprindelige opgørelse udgjorde VW ca. 58 procent, Audi ca. 22 procent, Skoda ca. 15 procent og Seat 7 procent.
Af de 73.000 aktive biler er ca. 30 procent nu i gang med at blive udbedret eller indkaldt, efter at den store aktion fik grønt lys i marts. 12.470 biler fra de fire mærker med 2.0-motor er indkaldt, og i løbet af denne uge går indkaldelsen af yderligere 9.000 biler med 1.2-motor i gang.
SE OGSÅ: Grønt lys for fiks af 1.2 VW-diesel
1.6-motor mangler stadig
Den største klump af danske biler mangler dog stadig at komme i gang. 1.6-motoren, som udgør ca. 39 procent af de berørte biler i Danmark, mangler at blive godkendt af de tyske myndigheder. Her er det ikke nok med softwareopdatering; der skal også ske ændringer ved indsugningsmanifolden.
For danske ejere er det obligatorisk at få gennemført opdateringen. Reagerer bilejerne ikke på indkaldelsen indenfor seks måneder, vil de modtage en rykker med en ny frist på seks måneder. Herefter vil bilen ikke kunne blive godkendt ved periodisk syn.