Det skal være slut med store vejarbejder på befærdede veje, der sker samtidig og i nærheden af hinanden.
Det er målet med et nyt samarbejde mellem Vejdirektoratet og 58 kommuner med de mest trafikerede veje.
Kommer efter dårlige erfaringer
Den nye samarbejdsaftale kommer efter særligt mange, store, generende og tilsyneladende ukoordinerede vejarbejder i især hovedstaden i sommeren 2012.
Efter megen medieomtale og kritik fra bl.a. FDM indkaldte transportministeren landets vejmyndigheder – dvs. Vejdirektoratet, kommunerne og Sund & Bælt – til møde og bad dem blive bedre til at koordinere med hinanden – og i Københavns Kommunes tilfælde også med sig selv.
Anbefaling fra Trængselskommissionen
Styrket samarbejde om information om og planlægning af vejarbejder er også en anbefaling fra Trængselskommissionen, der i september kom med sin endelige rapport.
Det er en anbefaling, FDM står helt bag og er derfor tilfreds med, at der nu sker en bedre koordinering, så trafikpropper ikke bliver unødigt generende.
LÆS OGSÅ: FDM mener: Planløs planlægning
58 kommuner er med
Vejdirektoratet har derfor nu indgået en samarbejdsaftale med de 58 kommuner, der har veje på ”det strategiske vejnet.” Også Sund & Bælt er med. Det er veje, som har særlig samfundsøkonomisk betydning, har megen trafik og hvor ”hændelser” hurtigt kan give forstoppelse.
FDM håber dog, at kommuner også vil lade en bedre koordinering gælde på andre veje, der ikke lige indgå i det strategiske vejnet, da arbejder her kan brede sig.
Web-kort giver overblik
Med aftalen forpligter kommunerne og Vejdirektoratet sig til at planlægge vejarbejder, så der er færrest mulige konsekvenser for trafikken - f.eks. ved at undgå at lægge to vejarbejder på samme vigtige strækning samtidig.
Samarbejdet foregår i praksis ved, at alle vejmyndigheder lægger deres planlagte, større vejarbejder ind i et web-baseret overblikskort.
- Alle forpligter sig nu til at melde vejarbejder ind, der kan have væsentlig indflydelse på trafikafviklingen, siger Vej- og Trafikchef Charlotte Vithen i Vejdirektoratet.
Skal laves på forskellige tider
Hun forklarer, at kommuner på kortet orienterer sig om andre vejarbejder i nærheden og ud fra deres erfaring så vurdere, om det kan påvirke hinanden.
- Hvis der kan være konflikt, må de to parter kontakte hinanden og finde ud af, om det ene arbejde f.eks. kan skubbes i tid, siger Charlotte Vithen.