Alpine er atter i live

Det næsten glemte franske mærke Alpine bliver efter godt 20 år genoplivet af Renault med en retromodel, hvor selv navnet er genbrugt fra den klassiske A110 fra 1960erne.

Alpine blev relanceret på Genève-udstillingen.
Nyt om biler

Der er fart på Renault. Mærket er ikke bare gået ind i Formel 1 med et fabrikshold, men relancerer nu det franske sportsvognsmærke Alpine.

Især forlygte-formationen trækker tydelige tråde til klassikeren, men også den lave profil og bilens figur er en hyldest til den oprindelige Alpine A110. Fotos: Karsten Meyland Lemche
Især forlygte-formationen trækker tydelige tråde til klassikeren, men også den lave profil og bilens figur er en hyldest til den oprindelige Alpine A110. Fotos: Karsten Meyland Lemche

Der er gået godt 20 år siden den sidste Alpine forlod fabrikken i Dieppe, og relanceringen foregik med et brag af opmærksomhed under biludstillingen i Genève.

Selv navnet er retro

Designet på den første ny Alpine er rendyrket retro baseret på den oprindelige A110, der kom frem i 1963. Det er især forlygte formationen på fronten, der trækker tydelige tråde til klassikeren.

Også en lav profil og bilens figur er en hyldest til A110-modellen. Franskmændene er endda gået så langt, at de har genbrugt modelnavnet på den nye model.

SE OGSÅ; Tanker fra Genève: hyggelig hilsen fra fortiden

96 pct. af karrosseriet er lavet i aluminium, og det er med til at holde vægten nede på 1.080 kg, eller cirka 250 kg mindre end Porsche 718 Cayman.

Også den moderne A110 har motoren bagtil, men den er rykket så langt frem, at bilen nu er en centermotorbil.
Også den moderne A110 har motoren bagtil, men den er rykket så langt frem, at bilen nu er en centermotorbil.

Lav vægt er essentiel i en lille sportsvogn, og kombineret med en 1.8-turbomotor med 252 hk giver det A110 en yderst respektabel 0-100 km/t. tid på 4,5 sekunder. Topfarten er på 250 km/t., hvilket er industristandarden i Europa for hurtige modeller.

 

Centermotor og baghjulstræk

 

 

Ligesom de oprindelige Alpine-modeller holdes der fast i baghjulstræk, men i forhold til A110, der havde hækmotor som Porsche 911, er motoren i A110 anno 2017 placeret lige bag føreren og foran bagakslen. Det giver bedre køreegenskaber, fordi vægten er fordelt bedre mellem for- og bag.

Ikke til Danmark

 

I første ombæring bygger Alpine 1.955 biler i tre farver: Blå, hvid og sort. Og stort set alle er solgt på forhånd, og der er ingen planer om at sælge mærket i Danmark. I stedet må vi nyde billederne her på nettet og ikke mindst videoen her. (Youtube)

Et forsigtigt prisgæt lyder på 800.000 kr.