Der er fart på Renault. Mærket er ikke bare gået ind i Formel 1 med et fabrikshold, men relancerer nu det franske sportsvognsmærke Alpine.
Der er gået godt 20 år siden den sidste Alpine forlod fabrikken i Dieppe, og relanceringen foregik med et brag af opmærksomhed under biludstillingen i Genève.
Selv navnet er retro
Designet på den første ny Alpine er rendyrket retro baseret på den oprindelige A110, der kom frem i 1963. Det er især forlygte formationen på fronten, der trækker tydelige tråde til klassikeren.
Også en lav profil og bilens figur er en hyldest til A110-modellen. Franskmændene er endda gået så langt, at de har genbrugt modelnavnet på den nye model.
SE OGSÅ; Tanker fra Genève: hyggelig hilsen fra fortiden
96 pct. af karrosseriet er lavet i aluminium, og det er med til at holde vægten nede på 1.080 kg, eller cirka 250 kg mindre end Porsche 718 Cayman.
Lav vægt er essentiel i en lille sportsvogn, og kombineret med en 1.8-turbomotor med 252 hk giver det A110 en yderst respektabel 0-100 km/t. tid på 4,5 sekunder. Topfarten er på 250 km/t., hvilket er industristandarden i Europa for hurtige modeller.
Centermotor og baghjulstræk
Ligesom de oprindelige Alpine-modeller holdes der fast i baghjulstræk, men i forhold til A110, der havde hækmotor som Porsche 911, er motoren i A110 anno 2017 placeret lige bag føreren og foran bagakslen. Det giver bedre køreegenskaber, fordi vægten er fordelt bedre mellem for- og bag.
Ikke til Danmark
I første ombæring bygger Alpine 1.955 biler i tre farver: Blå, hvid og sort. Og stort set alle er solgt på forhånd, og der er ingen planer om at sælge mærket i Danmark. I stedet må vi nyde billederne her på nettet og ikke mindst videoen her. (Youtube)