”Med Trængselskommissionens betænkning har vi fået en meget grundig og yderst brugbar afdækning af trængslen i Hovedstadsområdet, dens årsager og mulige løsningsforslag. Det er en styrke, at trængslen og dens løsninger ses forskelligt, afhængig af om der er tale om den indre by, ringbyen eller de store transportkorridorer. Mens cykler og udbygningen af den kollektive transport og optimering af trafikafviklingen generelt er fornuftige løsninger på trængslen i den indre by og ringbyen, er udbygning af vejene, herunder håndtering af trafikale flaksehalse, gode løsninger på de store indfaldsveje,”siger FDMs adm. direktør og tilføjer:
”Det er FDMs holdning, at man bør investere der, hvor man får mest mobilitet for pengene. Her er det tydeligt, at en række af vejprojekterne har en endog særdeles god samfundsøkonomisk effekt. Trængselskommissionens kommissorium sætter imidlertid en række begrænsninger ved på forhånd at pege på cykler og kollektiv transport, som den foretrukne løsning. Det resulterer i, at Trængselskommissionen konkluderer, at det ikke med de foreslåede initiativer er muligt at løse trængslen. Kommissionen fastslår imidlertid, at skal trængselsproblemerne løses, kan det ske ved yderligere udbygning af infrastrukturen og optimering af trafikafviklingen eller ved at begrænse efterspørgslen via parkringsregler og road pricing. FDM er ikke enige i, at den bedste løsning er at begrænse mobiliteten. Et større fokus på vejene vil kunne give en positiv effekt.”
LÆS MERE: Trængselskommissionens rapport - Mobilitet og fremkommelighed i Hovedstaden
FDMs kommentarer til de enkelte forslag:
Udvidelse af indfaldsvejene
FDMs kommentar: Hillerød- og Frederikssundsmotorvejene har begge lavere mobilitet end de øvrige ’fingre’, idet motorvejene ikke er fuldt udbygget. FDM opfordrer til, at der i det næste transportforlig tages initiativ til en for- og VVM-undersøgelse af udbygningen og forlængelse af Hillerødmotorvej, og at den sidste etape på Helsingørmotorvejen fra Isterød til Hørsholm Syd udføres i forlængelse af det nuværende arbejde.
Folketinget vedtog tilbage i 2009 en anlægslov for hele motorvejen, men der mangler finansiering på trods af, at op mod 38.000 bilister dagligt vil have glæde af motorvejen, og at denne har en høj samfundsøkonomisk værdi. Derfor anbefaler FDM, at Frederikssundsmotorvejen gøres færdig.
Trængselspletter
FDMs kommentar: FDM opfordrer til, at der snarest findes penge til at iværksætte udbedring af en række flaskehalse på hovedstadens motorvejsnet. Der er tale en række mindre projekter med en begrænset anlægsøkonomi, men som alle vil få stor betydning for kødannelsen bl.a. på Motorring 3.
Andre tiltag der kan optimere udnyttelse af den eksisterende vejkapacitet er kørsel i nødspor og rampedosering, som kendes fra udlandet. FDM opfordrer til, at der snarest tages politisk initiativ til at iværksætte disse forsøg.
Forbedring af trafikafviklingen i byer
FDMs kommentar: I navnlig København kan det konstateres, at trængslen forværres markant som følge af dårligt kordinerede trafiksignaler og utallige, langvarige arbejder på og ved vejen og deraf følgende spærrede vognbaner. FDM opfordrer derfor vejmyndighederne til at føre Trængselskommissionens anbefalinger ud i livet. Kommissionen foreslår bl.a., at entreprenører skal betale for den tid, de inddrager vejbaner eller på anden måde begrænser fremkommeligheden. Også forslaget om at se nærmere på vejbestyrelserne har FDMs fulde opbakning. Der kan givetvis vindes meget, hvis kommunerne samarbejder om at sikre den bedst mulige trafikafvikling – også på tværs af kommunegrænserne. FDM vil også pege på den positive effekt, som den yderlige anvendelse som ITS (Intelligente Transport Systemer) vil have i byerne – herunder en intelligent styring af trafiksignalerne.
Road pricing (kørselsafgifter)
FDMs kommentar: Skal kørselsafgifter blive virkelighed skal systemet være fejlfrit. Alt andet vil være uacceptabelt for de borgere, der bliver beskattet. Derfor støtter FDM et storskalaforsøg, hvor de tekniske, juridiske og afgiftsmæssige aspekter undersøges. Et afgørende element ved road pricing er også systemomkostningerne. For både etablering og drift kan overstige de fordele, som road pricing kan realisere i form af trængselsreduktion. De Økonomiske vismænd anbefaler en kraftig reduktion af bilafgifterne. FDM kan ikke støtte et projekt, som gør det dyrere at være bilist. Mens vi venter på road pricing, anbefaler FDM en provenuneutral omlægning af de danske bilafgifter, hvor fokus er på bilens miljø- og sikkerhedsegenskaber og ikke bilens værdi. Hvis afgiftsbetalingen gøres løbende, vil afgiftssystemet desuden være klar til den dag, hvor road pricing er et realistisk alternativ.
Road pricing er uden tvivl et effektivt værktøj til at reducere trængslen, men FDM er dog grundlæggende skeptisk ved udsigten til et road pricing-systemet, hvor driften alene kan forventes at ville koste 2-2,5 mia. kr. årligt. Set i et tiårigt perspektiv svarer det til de penge, som Togfonden forventes at generere til investeringer.
Udvidelse af miljøzonerne i Københavns og Frederiksberg Kommuner til også at omfatte person- og varebiler:
FDMs kommentar: Forslaget vil have en positiv om end lille effekt på lokalforureningen i København og Frederiksberg. Grunden til at effekten er meget lille, er, at moderne biler bliver mere og mere miljøvenlig i takt med EU's krav til bilers udledning – de såkaldte euronormer. Det vil i sig selv reducere lokalforureningen kraftigt for både NOx’er og partikelforurening. Broderparten af forureningen i København kommer imidlertid fra helt andre kilder end personbiler. Derfor vil de vil de sundhedsmæssige fordele ved at udvide de eksisterende miljøzoner også være begrænsede.
Udarbejdelse af en samlet parkeringsstrategi
FDMs kommentar: Det er ingen konkrete anbefalinger fra Trængselskommissionen, da der er en lang række juriske problemer ved at udvide parkeringszonerne eller ekspropriere private parkeringspladser. Selvom betalingen for parkering kan være trængselsregulerende, har København næstefter Oslo verdens højeste parkeringsafgifter og tilmed de højeste bilafgifter i verden. Derfor må parkeringspriserne ikke ende som en kommunal eller statslig pengemaskine.
Forbedringer af den kollektive trafik
FDMs kommentar: FDM anerkender vigtigheden af, at der sker en udbygning og forbedring af den kollektive transport. Det kan dog konstateres, at en række af kommissionens forslag indebærer meget store anlægsinvesteringer uden samme overbevisende effekt i forhold til at reducere trængslen eller mindske miljøpåvirkningen. En udbygning af metroen gennem Sydhavnen med en pris på op mod 10 mia. kr. forekommer mindre hensigtsmæssig, hvis målet er mest mulig mobilitet for pengene.
Busser og letbaner
FDMs kommentar: Kommissionen foreslår et højklasset net af letbaner og særlige busruter med eget tracé (BRT). FDM kan konstatere, at Københavns Kommune allerede er i gang med anlæg af særlige busbaner og har planer om yderligere. Disse BRT-ruter vil typisk laves på de eksisterende vigtige færdselsårer med den konsekvens, at der fjernes vognbaner fra de øvrige trafikanter, og at busserne prioriteres yderligere i kryds mv. Trængselskommissionen understreger, at der i forbindelse med forundersøgelser af fremtidige BRT-projekter skal ske en grundig analyse af effekter for såvel de busrejsende, såvel som hvilke konsekvenser det vil have for de øvrige trafikanter. FDM henviser i den forbindelse til undersøgelser fra Aalborg Universitet, som viser, at letbane og BRT i Aalborg nok vil give rejsetidsgevinster for buspassagerne, men at de øvrige trafikanters tidstab vil være 3,5 gange større. FDM kan generelt ikke støtte kollektive transporttiltag, der direkte reducerer mobiliteten.