Saab ser ud til at få ikke bare en livsvigtig hjertestart i sidste sekund, men også en langvarig og omsorgsfuld genoptræning.
Begge dele er også nødvendig, hvis det underdrejede selskab overhovedet skal komme på fode igen.
De tilsyneladende lyse helbredsprognoser kom frem, da Saabs nye kinesiske ejere var mødt frem i retten i den lille svenske by Vänersborg for at overvære den fortsatte rekonstruktion, som nu kan fortsætte efter kinesernes milliardplaner.
Alle topcheferne
Den lille ret havde prominent besøg af de øverste chefer for de to kinesiske købere, Pang Qinghua og Pang Qingnian fra hhv. bilfabrikken Youngman og forhandlerkæden Pang Da. Også den hidtidige chef og storaktionær, Victor Muller var med.
Kineserne løftede over for retten og svenske medier deres planer.
16 mia. kr. investeres
Her og nu kommer der 400 mio. d.kr. for at holde butikken i gang. Næste år vil de investere 4,7 mia. kr., som bl.a. skal bruges på at komme af med noget af den akutte gæld og til at få genstartet samlebåndet. Det sidste håber kineserne kan ske til januar. Så vil der være gået otte-ni måneder uden produktion.
På længere sigt vil de to nye ejere investere alt i alt 16 mia. kr., siger de.
- Man tror knap sine egne ører. Sådanne beløb har hverken Scania, GM eller – slet ikke - Spyker Cars nævnt i sammenhæng med stakkels Saab, skriver motorredaktør Håkan Matson i en kommentar i den svenske finansavis Dagens Industri.
Nye modeller
De kommende ejere erklærer også, at Saabs modelprogram skal udvides, men oplyser at den nye 9-3 er forsinket til 2013. Den kommer som hidtil som sedan, stationcar og cabriolet. Desuden vil 9-4X få en efterfølger.
100.000 biler årligt vil være nok til at få firmaet til at løbe rundt, og i 2014 er målet at sælge 130.000-150.000 biler. I 2017 skal tallet op på 200.000, især i kraft af produktion og salg i Kina.
Produktion i Kina om to år
Der vil der gå ”mindst halvandet til to år”, før en produktion i Kina kan være i gang, siger den ene af de to købere, Pang Qingnian.
Selv om den tilsyneladende redning er godt nyt for Saabs hjemby, så meddeles det samtidig, at der med det samme nedlægges 500 jobs hos Saab selv.
Flere forhindringer
Inden champagnepropperne kan springe, skal aftalen underskrives, godkendes af de kinesiske myndigheder, og pengene skal rent faktisk ankomme.
Og en ting mere, som er lidt overset: General Motors, som stadig ejer noget af Saab og dets teknologi, skal godkende handlen med kineserne.