Toyotas vilde vision for bytrafik

Med de opsigtsvækkende iRoad-køretøjer tager Toyota hul på en ny æra, hvor bilkoncernen vil blande sig i delebilsordninger og tilbyde eldrevne bybiler.

Der kører nu 35 Toyota iRoad i Grenoble.
Trafik

Wow-faktoren er garanteret på forhånd. Medtrafikanterne måbede, da Motor som et af de første medier i verden kunne tage Toyotas tegneserie-agtige iRoad ud i trafikken i den franske skisportsby Grenoble.

De trehjulede kabinescootere i pangfarver er så anderledes, at der er indbygget en god portion pr-værdi i dem. Og det alternative transportmiddel skal nok give ekstra grund til overvejelse, når beskueren opdager, at logoet på fronten er Toyotas – verdens største bilproducent, men også et, der på nogle måder er meget konservativt.

Bag rattet – for sådan ét er der – er iRoad ikke mindre overvældende. Kabinescooteren kører nemlig anderledes og ekstremt underholdende, for det lille elkøretøj med to hjul foran og ét bag hælder automatisk ind i kurver, uden at føreren skal gøre noget.

Det lille eksperiment i Grenoble tillægges meget stor betydning af Toyota. Verdens størset bilkoncern havde sendt sin bestyrelsesformand, og blandt andre honoratiores  var den franske forskningsminister.  Fotos: Torben Arent, FDM
Det lille eksperiment i Grenoble tillægges meget stor betydning af Toyota. Verdens størset bilkoncern havde sendt sin bestyrelsesformand, og blandt andre honoratiores var den franske forskningsminister. Fotos: Torben Arent, FDM

Men det er ikke bare sjov og ballade. iRoad indgår om kort tid i et usædvanligt projekt, hvor indbyggerne i Grenoble kan bruge de vimse elkøretøjer som delebiler. 27 steder i byen kan abonnenterne snuppe en i Road som fortsættelse af en sporvognstur, i stedet for taxien, som alternativ til cyklen i regnvejr eller hvis bilen ikke giver megen mening inde i byen den dag.

Toyota udstationerer nu 35 iRoads og lige så mange andre, små firehjulede elkøretøjer kaldet Com i Alpebyen i et treårigt forsøg. Det er det eneste sted i verden, at disse småbiler skal testes bortset fra en håndfuld i Toyotas hjemby, Toyota City i Japan.

De små elkøretøjer skal bruges til det, der kaldes "the last mile". Det vil sige, at brugeren f.eks. begynder turen med bil eller sporvogn, og så tager iRoad helt frem til målet.
De små elkøretøjer skal bruges til det, der kaldes "the last mile". Det vil sige, at brugeren f.eks. begynder turen med bil eller sporvogn, og så tager iRoad helt frem til målet.

Har ikke opgivet elbiler

Ved lanceringen blev Toyota spurgt, om forsøget med iRoads er en modsætning til, at firmaet sidste år ”dræbte den elektriske bil” ved i sidste øjeblik at annullere den eldrevne udgave af iQ.

- Det er en misforståelse, siger en repræsentant for Toyota. Vi tror ikke, at batteridrevne elbiler i en forudsigelig fremtid kan erstatte en almindelig bil. Men til specifikke formå i byer er elbiler fint.

Billige at bruge

Toyota stiller køretøjerne gratis til rådighed i Frankrig, og et energiselskab sørger for ladestationer, så Cité Lib kan tilbyde delebilerne billigt.

Ud over 35 styks af den topersones iRoad, indgå 35 af disse Com-køretøjer, bygget af et Toyota datterselskab. Com har plads til en person og har et halvstort udvendigt bagagerum.
Ud over 35 styks af den topersones iRoad, indgå 35 af disse Com-køretøjer, bygget af et Toyota datterselskab. Com har plads til en person og har et halvstort udvendigt bagagerum.

En tur på op til et kvarter koster 23 kr., og det næste kvarter koster yderligere 15 kr., mens det derefter koster 7,5 kr. pr. kvarter.

I Grenoble drives bilerne af delebilsklubben Cité Lib i kombination med Toyotas nye mobilitets-idé, Ha-Mo. Det står for harmonisk mobilitet.

Meget vigtigt projekt for Toyota

Selv om der kun er tale om et forsøg med 70 køretøjer, betragter Toyota Hamo-projektet som så vigtigt, at både bestyrelsesformanden for Toyota Motor Corp. og topledelsen for Toyota Motor Europe var til stede ved indvielsen i Grenoble. Også den franske minister for teknologi og højere uddannelse brugte et par dage på ceremonien.

For Toyota er der tale om et bemærkelsesværdigt skift. Bilgiganten vil fremover bruge betydelige ressourcer på at skabe anderledes mobilitet.

Ekstraordinært i dag, almindeligt i morgen

- Der er risici forbundet med det, men vi håber, at vi kan skabe noget, som er ekstraordinært i dag, men blive almindeligt i fremtiden, sagde bestyrelsesformand Takeshi Uchiyamada og fortsatte:

- Vi er ikke længere blot en bilproducent. Vi arbejder mod at gøre samfundet bedre og bedre. Vi prøver at skabe smart mobilitet, hvor mennesker, køretøjer og samfund er forbundet. Derfor spiller det projekt, vi nu indleder i Grenoble, en meget vigtig rolle for fremtidens mobilitet.

Det er meningen, at Hamo skal være klar til rigtig drift, når Tokyo i 2020 er vært for de olympiske lege.