Suzuki satser stort på nye motorer

Små turbomotorer og en ”mild” hybrid er på vej til ny Baleno og Vitara.

Foto: Torben Arent
Nyt om biler

Der sker store ting på motorfronten hos Suzuki.

To helt nye turbomotorer af egen avl er på vej, og det samme er en ”mild” hybridversion. Også dobbeltkoblingsgear er lige om hjørnet.

Suzukis "milde" hybrid består af en 1.2 benzinmotor og en integreret starter-generator på 2,3 kW (godt tre hk). Fotos: Torben Arent
Suzukis "milde" hybrid består af en 1.2 benzinmotor og en integreret starter-generator på 2,3 kW (godt tre hk). Fotos: Torben Arent
Sammen med verdenspremieren på en ny Baleno på Frankfurt-udstillingen viser Suzuki en usædvanlig stor opgradering af motorprogrammet. For første gang kan man få en benzinturbo hos Suzuki.

Tre eller fire cylindre

De nye turbomotorer, der kaldes Boosterjet, findes indtil videre i to udgaver.

Den trecylindrede 1.0 kommer i første omgang i den nye Baleno. Her yder den 112 hk og 170 Nm, og det forventes, at benzinøkonomien bliver omkring 22-23 km pr. liter.

En større udgave med fire cylindre og på 1,4 liter introduceres tidligere, nemlig til januar i Vitara. Her er ydelsen 140 hk og drejningsmomentet 220 Nm.

Let-hybrid

En anden teknisk nyhed til Vitara er mulighed for dobbeltkoblingsgear, som tilbydes til dieselmodellen.

Suzuki anvender et litium-batteri til hybrid-modellen, men forventer alligevel at kunne holde prisen nede på modellen.
Suzuki anvender et litium-batteri til hybrid-modellen, men forventer alligevel at kunne holde prisen nede på modellen.
Desuden kaster Suzuki sig ind i hybrid-æraen. Det sker med en såkaldt ”mild” hybrid, hvor elmotoren ikke kan drive bilen alene. ”Elmotoren” er en forstørret startermotor, en integreret starter-generator, som trækker motoren via rem.

Ydelsen er på 2,3 kW, som er lidt for en egentlig elmotor, men meget for en startermotor. Den kraftige startermotor betyder, at benzinmotoren kan slukkes tidligt – når bilen kommer under 15 km/t. – og kan give et solidt boost ved start.

25 km pr. liter benzin

Desuden skulle genstart af motoren blive en meget blid oplevelse.

Resultatet af den udvidede stop-start-version er, at benzinøkonomien i den 90 hestes Dualjet-motor kommer op på ca. 25 km pr. liter.