BMW går med på plug-in bølgen

BMW viser nu en næsten færdigudviklet opladningshybrid, som er baseret på den nye X5. BMW kalder systemet e-drive.

BMW X5 e-drive er en prototype på en kommende opladningshybrid baseret på den nye X5.
Nyt om biler

Den nye BMW X5 er netop præsenteret med kraftige seks- og ottecylindrede motorer, men allerede næste år ventes en ny version på gaden med helt anden og mere miljøvenlig teknologi.

Blålige ribber i de kendte BMW-nyrer indikerer, at der her er tale om en blå (grøn) bil.
Blålige ribber i de kendte BMW-nyrer indikerer, at der her er tale om en blå (grøn) bil.
På dette års store biludstilling i Frankfurt viser BMW således en prototype af en opladningshybrid af den nye X5. Bilen er forsynet med en firecylindret benzinmotor, der arbejder sammen med en elmotor om at trække bilens fire hjul.

Et batteri i bilen kan lades op fra en almindelig stikkontakt, og på strøm alene vil bilen kunne køre op til 30 km med op til 120 km i timen.

Over 26 km pr. liter

Med kombinationen af benzin og el vil forbruget ifølge den europæiske målenorm komme så langt ned, at bilen i teorien kan køre 26,3 km pr. liter. Det svarer til, at bilen vil udlede så lidt som 90 gram CO2 pr. km.

Det er dog en teoretisk anskuelse, for i testens første forløb kører bilen udelukkende på strøm, som i denne målemetode sættes til en nul-udledning. Herefter køres bilen på benzin, og det er så et vægtet gennemsnit af de to målinger, der medfører resultatet på godt 26 km/l.

Men da bilen i praksis vil kunne benyttes som elbil i de første 30 km af hver tur, vil en del brugere givetvis kunne køre på ren strøm i en stor del af køretiden.

Lynhurtig acceleration

Ladestikket er placeret ved siden af førerdøren. En almindelig stikkontakt kan levere den nødvendige strøm for opladningen. På strøm alene vil bilen kunne køre 30 km. Herefter slår en benzinmotor til, og kørslen kan fortsætte som i en normal bil.
Ladestikket er placeret ved siden af førerdøren. En almindelig stikkontakt kan levere den nødvendige strøm for opladningen. På strøm alene vil bilen kunne køre 30 km. Herefter slår en benzinmotor til, og kørslen kan fortsætte som i en normal bil.
Kombinationen af el og benzin er rigtig god, når det drejer sig om acceleration. I prototypen kan man vælge, om man vil køre på el, benzin eller begge dele, og vælger man det sidste, vil man kunne accelerere fra 0 til 100 km/t. på bare 7,0 skeunder.

Man kan også vælge at starte på benzin og så gemme strømmen, til man kommer frem til et byområde, hvor eldriften for alvor giver mening, da den er helt fri for udledninger af nogen som helst art.

Danske afgifter kvæler bilen

Det er efter sigende planen, at den nye opladningshybrid vil komme på markedet i 2014. Masser af lande støtter biler, der benytter teknik, der reducerer brændstofforbrug og forurening, men det gælder ikke i Danmark, hvor bilen tværtimod vil blive sønderbombet af afgifter.

Det betyder, at vi næppe vil få bilen at se på danske veje. Men så kan vi glæde os over at andre landes miljøinitiativer trods alt også hjælper os danskere, da CO2-problematikken jo netop er global. Og hvem ved – måske også Danmark en dag vil få et afgiftssystem, der gør det attraktivt at vælge biler med miljøvenlig teknologi?

I så fald er der med den kommende BMW X5 e-drive endnu en bil at vælge blandt.