Ny Volvo drejer uden om farer

Med den næste XC60 lancerer Volvo endnu en sikkerhedsfunktion: automatisk nødstyring.

Den nye Volvo XC60 kan automatisk styre uden om en fare.
Nyt om biler

Når den næste Volvo XC60 lanceres til sommer, kan den ikke blot bremse automatisk i en nødsituation. Den kan også af sig selv styre uden om en fare, hvis det giver mest mening.

Det oplyser Volvo forud for bilens verdenspremiere på Genève-udstillingen 7. marts – og bekræfter dermed omsider, at bilen rent faktisk debuterer på udstillingen.

SE OGSÅ: Den store sektion om Genève-udstillingen

Nødstyring supplerer nødbremsning

De mest sofistilerede udgaver hos Volvo kan snart undvige en fare af sig selv som supplement til nødbremsning. XC60 får det først - fra sommeren 2017.
De mest sofistilerede udgaver hos Volvo kan snart undvige en fare af sig selv som supplement til nødbremsning. XC60 får det først - fra sommeren 2017.
Volvos ’City Safety’ er forbedret, så systemet inkluderer styresupport, som træder til, når automatisk opbremsning ikke alene er nok til at afværge et muligt sammenstød.

Bilens sensorer tjekker, om der er plads til at undvige, og hvis det er tilfældet, kan bilen af sig selv dreje til en af siderne. Teknikken virker med køretøjer, fodgængere og store dyr, og det er aktivt mellem 50 og 100 km/t.

Undgår frontalkollision

En anden ny funktion er ’Oncoming Lane Mitigation’, som hjælper føreren med at undgå kollisioner med modkørende trafik. Hvis føreren ved en fejl er kørt over i den forkerte vognbane, kan bilen ved hjælp af automatisk styreassistance få bilen tilbage i sin egen bane og væk fra eventuelle modkørende. Dette fungerer mellem 60 og 140 km i timen.

En tredje forbedring af sikkerheden gælder køretøjer i den blinde vinkel. ’Blind Spot’-systemet kan nu ikke blot advare, men også aktivt undgå et sammenstød ved at styre bilen tilbage i sin egen vognbane.

- Alle tre nye systemer er skridt på vejen hen mod fuldt selvkørende biler, siger chef i Volvos sikkerhedscenter, Malin Ekholm.