Fiat har i stilhed ladet sin kompaktmodel, Bravo, udgå i Danmark. Bilen var ikke billig nok til at klare sig i den lille mellemklasse, måtte Fiat erkende.
Allerede i 2012 var salgsindsatsen sat på standby, og kun seks styks blev indregistreret sidste år. Nu optræder bilen ikke længere i det danske modelprogram. Sidste eksemplar blev (formentlig) indregistreret i april i år.
Fiat Bravo stammer fra 2007, hvor den afløste den tysk-inspirerede Stilo. Men selv om Fiat med Bravo vendte tilbage til den italienske stil, blev heller ikke Bravo nogen succes på europæisk plan.
Udviklet i Østrig
Bravo blev udviklet på kort tid, bl.a. fordi konsulentfirmaet Magna Steyr i Østrig overtog en stor del af ingeniørarbejdet, der som noget nyt i meget høj grad foregik på computere.
Med lanceringen af 500L og snart 500L Living har Fiat i Danmark til dels fået en bil, der i størrelse og anvendelighed kan erstatte Bravo.
En mere direkte afløser er dog på vej, men udviklingen er blevet forsinket, da Fiat har måttet skære hårdt i sine udviklingsomkostninger. En ny Bravo var på et tidspunkt planlagt til at komme i 2013, men det sker ikke.
Afløser bliver crossover
Under alle omstændigheder er der lagt op til, at afløseren ikke bliver en almindelig hatchback, men mere en crossover-type – inspireret af Nissan Qashqais succes.
Fiat har ellers for nylig lanceret nye modeller i Bravo-størrelse på andre kontinenter og for andre af koncernens mærker. Alfa Romeo har fået Giulietta, og på samme basis lancerede Dodge i Nordamerika Dart, ligesom Fiat i Kina har introduceret en ny Bravo-agtig sedan kaldet Viaggio.