Mercedes accelererer brintbiler

I 2014 - i stedet for 2015 som planlagt - begynder Mercedes-Benz serieproduktion af brændselscellebiler. Inden da skal der åbnes 20 tankstationer i Tyskland.

En flok Mercedes brintbiler har lige været gennem Danmark - her i Øresundstunnelen.
Nyt om biler

Brintbilerne kommer tilsyneladende før beregnet. Daimler bekendtgør i hvert fald nu, at koncernen, som bl.a. har mærket Mercedes-Benz, indleder egentlig serieproduktion af de brintdrevne brændselscellebiler i 2014.

Tre brintdrevne B-klasser passerer Storebæltsbroen i juni lige før deres jordomrejse er slut.
Tre brintdrevne B-klasser passerer Storebæltsbroen i juni lige før deres jordomrejse er slut.
Det er et år tidligere end hidtil planlagt.

200 biler at øve sig på

Inden da og som et led i at gå fra prototyper til egentlig serieproduktion skal Daimler bygge 200 brintbiler og sammen med brintspecialisten Linde anlægge yderligere 20 brinttankstationer i Tyskland.

Mercedes-Benz har netop afsluttet en jorden-rundt-tur med flere B-klasser, der var ombygget til at køre på brint. Formålet var at demonstrere brændselscellebilers pålidelighed. Den 30.000 km lange tur tog 125 dage og krævede, at Mercedes selv havde en masse brint og udstyr med hele vejen rundt.

Prisen er problemet

Selv om de tekniske problemer ved brintbiler stort set er løst, udestår der en opgave med at omsætte det til bilindustriens storskala-produktion og en endnu større opgave med at få prisen ned.

Selv om der nu tales om serieproduktion, skal man ikke forvente at se mange tusinde brintbiler køre rundt i Europa fra 2014, og de vil i begyndelsen være endnu mere kostbare end batteridrevne elbiler.

Afgiftsfritaget i Danmark

I Danmark betyder Daimlers 2014-lancering i det mindste, at de første brintbiler kan nå at få gavn af den totale afgiftsfritagelse, som brintbiler sammen med batteridrevne elbiler er begunstiget med til og med 2015.

Brintbiler er i princippet en elbil, hvor strømmen produceres ombord ud fra den medbragte brint. Fordelen er især, at en brintbil kan ”lades op” lige så hurtigt som en benzinbil og rækkevidden pr. optankning er betydelig længere end for en batteridreven model.

Miljøvenlig brint?

En miljømæssig udfordring er at få fremstillet brinten på en CO2-lempelig måde. At bruge kul eller gas nytter ikke noget. Vindmøllestrøm er - via elektrolyse - en oplagt mulighed, men den samlede proces spilder meget mere energi, end hvis trømmen var sendt direkte ind på et batteri.

Daimler er blandt de store bilkoncerner, som har givet hinanden håndslag på, at de vil begynde en begrænset serieproduktion af brintbiler i 2015. De øvrige er General Motors (Opel), Ford, Renault-Nissan, Hyundai-Kia, Honda og Toyota.